Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
tänkte att jag skulle se över bromsarna ikväll och den innersta kolven på höger ok bak satt fast ganska hårt. mjukade upp den så pass att den gick hyfsat lätt igen, och då började bromsvarningslampan lysa och bromsen känns lite mosig.

lampan glöder lite svagt när man startar men tänds upp direkt när man bromsar och dimmar av igen lite när man släpper bromsen. om jag knackar lite lätt på förgreningen till bakbromsarna (under påfyllningskoppen i höjd med vänster ok fram) så dimmar lampan ner igen så den glöder.

är det bara att lufta genom systemet som gäller eller är de allvarligare? isf tänkte jag handla imorgon på dagen. fick slut på bromsvätska nu så kan inte göra något mer ikväll.

Någon som känner igen fenomenet? (:-)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det kan bli luftfickor i "fördelningsklumpen" där givaren sitter, så det är väl bara att fortsätta lufta igenom systemet ordentligt på alla hjulen.
Däremot är det ju lite skumt att du fått den att lysa för att du smörjde upp oket!?
av rid54
Ventilen indikerar för tryckskillnader. Om du mjukat upp ett ok och sedan trampar på pedalen, kan det bli så att ena kretsen har mer "dödgång" innan kolven tryckt till belägget än den andra och då hinner en tryckskillnad uppstå. Om jag inte minns fel ska man skruva ur själva kontakten ur blocket för att återställa (efter att man fått ordning på kretsarna...). Det med den varierande ljusstyrkan låter som nåt elproblem, kontakten är bara "till och från" har jag för mig, och om den en gång löst ut så återställer den sig inte av sig själv.
Användarvisningsbild
av Frrla
Så jag behöver återställa för att få till det? Och hur gör man det?

Har köpt 1 liter vätska. Så ska lufta genom alla 4 ikväll. Så jag vet att det är ny vätska i den också. ska säljas sedan till en bekant. Så vill få ordning på allt för hon kan inte skruva å ja vill inte få bakläxa ;)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du återställer genom att skruva ur plastpluggen som sitter på ovansidan av fördelningsklumpen och sedan bara skruva tillbaka den igen. Var lite försiktig då den som sagt är av plast.

Mvh GK
av rid54
Lufta o gör klart först, återställ sedan. Annars lär det larma igen...
Användarvisningsbild
av Frrla
Jajjemensan. Förlåt att man är lite korkad men men. Man ska lära sig på något sätt.

Återkommer när jag har ställt till med något ordentligt ;)

Edit: Ja nu varnar den inte längre iaf. så då kanske det fungerar som det skall nu. fanns ingen luft i systemet, men lika bra att få i ren vätska i hela systemet.

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]