- lör 20 jun 2015, 21:19
#983335
Det är samma som alla andra motorer. Vevaxelremskivan ska stå på noll och kamaxlarna ska stå på sina speciella platser. Där slutar alla likheter med andra Volvo motorer. Eftersom V6-an har kedja istället för rem och dubbla cylinder rader har den 2 kedjor (3 om man räknar med den till oljepumpen). Det är alldeles för krångligt att försöka förklara hur man ser att det står rätt så jag föreslår Haynes eller liknande rep.handbok för att få reda på det. Men om vi förutsätter att kamaxlarna står rätt så kan du ju kolla på hur rotorn står i förhållande mot märket i kanten på fördelaren. Du skriver att det är en "F" motor då har den brytarlöst tändsysten, annars kunde det vara feljusterade brytarspetsaren .(har för mig att "A" motorn hade brytare) Det är väldigt snålt tilltaget med platsen och det är inte mycket plats att justera på. För att vara säker på att det är cylinder 1 som är i tändläget måste man lyfta på vänster ventilkåpa (förarsidan). Cylinder 1 är längst bak mot torpeden på den sidan. Vippor för avgas och insugs ventiler på 1-ans cylinder ska vara "lösa", vevaxelremskivan ska stå på 0 och rotorn ska peka på märket i kanten på fördelaren. Med en "felvisning" på dom grader tändningen ska stå före ÖD. Står det fel där kan fördelaren ha varit bortmonterad och monterats tillbaka en kugg fel. Då kan man lyfta upp fördelaren oçh vrida rotorn en kugg åt det h ållet det ska vara och "stoppa tillbaka" fördelaren och hoppas på att det blir rätt. Det är både krångligt, trångt och besvärligt så jag rekomenderar att du "läser på" innan
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V