Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick en snilleblixt för ett par dagar sedan när min trimmade GLE inte gick att få till någon bra bränsleblandning vid körning eller tomgång. kunde få till ena alternativet ganska bra men då föll något bort och vita eller svarta stift vill man inte ha.
Man kan slå ner en pressad pinnbult på ventilens framsida för att sänka trycket (mer bränsle). men blir det för långt måste man plocka isär och slå tillbaka den + att det är väldigt svårt att få det exakt, vilket inte är speciellt tids-effektivt.

Lämnade en m12 bult och fick toppen på denna avslipad så det passade en m6 bult längst ut ca 2 cm in.
Fick sedan ventilens hål, där pinnbulten har suttit, (bara att knacka ut) gängad så m2 bulten passade.
Satt även en m12 mutter på utsidan så man kan låsa fast bulten.

Inne i själva ventilen satte jag brickor och låsmutter (m6) så man kan gänga m12 bulten utan att allt snurrar med. men ändå tight nog att det inte ska glappa.

Nu kunde jag ställa styrtrycket på känn och det tog mig ca 30 minuter efter montering av provkörningar att få den nära nog att gå riktigt bra :)
Skall ner och mäta co halten någon dag och finjustera in det sista. sen är det bara att åka och njuta av en härlig bil äntligen :D

Bild

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]