Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 240T
Volvo B21ET:

Hur gör ni för att hålla emot motorn så att den inte går runt då ni skall lossa stora muttern på vexaxelremskivan?

Har lagt i växel, har klossat hjulen, dragit handbroms o.s.v. men det räcker inte till för att bli tillräckligt hårt och kompakt motstånd för att kunna knäcka loss muttern.
Kan det hjälpa om någon sitter i bilen med foten på bromsen också tro?

Haynes talar om en lucka i svänghjulskåpan för att hålla emot med en stor mejsel i kuggkransen på svänghjulet. Och det har jag gjort på bl.a. B23 vet jag men undrar om det verkligen finns en sådan lucka här?
Tror inte det men det är i och för sig så trångt på en B21ET att det knappt går att se för allt som är i vägen och i så fall ännu mindre komma åt att hålla emot om det nu skulle finnas en sådan lucka även här.

Bytte alla drivremmarna för ca tio år sedan. Vet att det var trångt och bökigt att komma åt p.g.a. turbon. Men minns inte exakt hur mycket jag plockade ner den gången.
Finns det nåt särskilt knep för montering av remmarna till generatorn?
Kruxet är att generatorn inte verkar gå att skjuta tillbaka så långt som behövs för att få över remmarna på remskivan. Och det verkar vara givaren till oljetrycksmätaren som sitter i vägen, det går att få tillbaka generatorn en liten bit men det behövs betydligt mer.

Det går inte heller att lägga remmarna på "kanten" på remskivan och sen snurra på motorn så att remmarna faller ner i sina spår. Behöver ha lite mer slack på remmarna först för den metoden.
av skrothögen
När jag bytte kamrem på min 940 så lät jag en kompis sitta i bilen och bromsa, den jäkeln satt hårt men med lite svett och tårar så lossna den tillslut.
Har också hört att man kan sticka ned en mejsel och bromsa med men har aldrig utforskat det mer.
av Rådlös
Andra remmar till generatorn går att köpa, i princip i valfria längder. Det brukar vara i steg på 50 mm. Längden står på remmen och är många gånger detsamma som detaljnumret.
av 240T
Rådlös skrev:Andra remmar till generatorn går att köpa, i princip i valfria längder. Det brukar vara i steg på 50 mm. Längden står på remmen och är många gånger detsamma som detaljnumret.
Ja, det står både bredd, längd och art.nr på remmarna.
Men dom sitter där nu har ju kommit dit en gång så det känns lite fel att gå vägen med längre remmar. Är lite tveksam till om inte 50 mm till blir för långt dessutom för väl på plats är dom som sitter där nu lagom. Kanske blir svårt att lyckas spänna upp så pass mycket till på generatorn.
av *pettson*
Går utmärkt att få mothåll genom att använda växel och handbroms. Men man får tänka till lite grann. Man kan INTE ställa bilen på ettans växel eftersom det är en låg växel. Ställer man bilen på ettan så blir du urstark när du vrider på motorn. Du måste alltså lägga i en högre växel. Du kan ställa den på tvåan eller trean så ska du kunna lossa det utan problem.
av 240T
*pettson* skrev:Går utmärkt att få mothåll genom att använda växel och handbroms. Men man får tänka till lite grann. Man kan INTE ställa bilen på ettans växel eftersom det är en låg växel. Ställer man bilen på ettan så blir du urstark när du vrider på motorn. Du måste alltså lägga i en högre växel. Du kan ställa den på tvåan eller trean så ska du kunna lossa det utan problem.
Kanske var ett bra tips där ja, har så klart tänkt bakvänt och använt ettans växel. :wink:
av 240T
Till B230 verkar det finnas ett Volvo SVO-verktyg (999 2584) för att låsa fast remskivan vid demontering.

Finns det något motsvarande verktyg till B21 tro?

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]