- mån 08 jun 2015, 18:19
#980294
Du måste nog undersöka varje enhet för sig.
Kardanaxeln t.ex kollar man så här att man hissar upp bilen så att man kommer under. Sedan känner man på varje kardanknut med en hand på varje sida. Det skall inte gå att vrida axeln åt var sitt håll vid en knut. Får alltså inte glappa. Om man kan det, så är knuten dålig.
Det finns även ett stödlager som sitter i en gummiupphängning. Den upphängningen skall vara hel och lagret, ett vanligt kullager, skall snurra tyst och mjukt utan några störningar. När man är därunder kan man kolla gummidämparen för växellådan också. Den sitter efter växellådan på översidan. Den ser ut som en av motorns gummidämpare. Dom sitter i framkant på motorn, ungefär i linje med fläktremmen. Man kan tänka sig att gummit har lossnat från dämparen och väsnas.
Inne i växellådan och bakaxeln finns det en mängd kugghjul. Dom kan naturligtvis väsnas om dom är skadade. Man får hissa upp bilen och även bakaxeln så att båda hjulen hänger fritt. Sedan får man vrida och känna om det blir några knackningar eller "mothugg". Ett stetoskop kan vara till hjälp. (Biltema, någon hundralapp) Även bakaxelns upphängning med stag, fjädrar och stötdämpare kan väsnas i bakvagnen. Känn och kontrollera att allt sitter fast. Gummibussningar i länkarmar slits med tiden. Det räknas nästan som normalt. Ett vanligt fel kan också vara att en upphängning/fäste till avgasröret har brustit. Då kan det knacka och slå av vibrationer.
Detta är ungefär dom punkter jag skulle kontrollera. Det finns säkert fler felmöjligheter speciellt i växellådan och bakaxeln att kontrollera. Men det måste man nästa konstatera på plats.
Hursomhelst så behöver du komma ner under bilen för att felsöka.
Jag kommer på ett fel till, mycket enklare att kontrollera, men samtidigt mycket allvarligare. Ett av hjulen kan vara löst. Muttrarna kan ha lossnat och vara på väg att skruvas ur. Kolla detta först av allt!