Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensas850
Tjena
Ska tilluftssliden va öppen helt eller stäng vid start av kall motor?
Å är det den som styrs av temptidgivaren?
Kallstartsventilen får väl ström av startmotorn när den går runt å inget annat?
Min B23E -83 går dåligt kall helt plötsligt nämligen!
Användarvisningsbild
av lennarte
Det allra vanligaste felet på K-Jetronic är att den suger in tjyvluft någonstans efter skivan. Vad gäller tillsatsluftsliden, så är den vad den heter, den släpper en "tillsats" av luft förbi spjället när motorn är kall. Det är ingen "tomgångsmotor" som på senare modeller utan tomgången justerars med en plastskruv vid varm motor. Termotidgivaren styr vid kallstartventilen startförsök. Den stänger av kallstartventilen vid upprepade startförök så motorn inte ska "sura ner" sig
K-Jetonic_troubleshoot.jpg
K-Jetonic_troubleshoot.jpg (178.78 KiB) Visad 885 gånger
Den är till lite nyare version, men det mesta stämmer nog.

Mvh
Lennart
av Amarace
Beskriv bättre hur du menar att den går dåligt kall?

Tillsatsluftsliden styrs av en bimetallfjäder som värms elektriskt (och via värme från motorn, men det är marginellt), ström till den fås när motorn är igång. Spjället är mer öppet ju kallare den är.

Kallstartventilen styrs av termotidgivaren och är bara inkopplad när man drar på startmotorn, termotidgivaren sitter där för att den max ska vara inkopplad runt 7sek, och som minst runt 3sek, beroende på motortemp, därför ska man aldrig göra korta startförsök med k-jet, då surar den ner till slut.
Harr alltså ingen slags funktion att stänga av på något vis vid upprepade startförsök.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amarace skrev:Har alltså ingen slags funktion att stänga av på något vis vid upprepade startförsök.
Där lärde man sig något igen, när jag läste det ovan kommer jag ihåg att dom var lätta att "sura ner" Jobbade en del med K-Jetronic (främst Mercor) på -70 och början på -80-talet, men det är ju ett tag sedan... :oops:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
Min började också gå kasst kall för ett tag sedan. Vart halvlång tråd här på forumet. visade sig vara styrtrycksventilen som plötsligt gett sig. Den ville liksom inte orka gå först och efter någon dag började den rycka och ha sig. Kan ju vara värt att ha i bakhuvudet om du inte hittar något av det vanliga först.
av jensas850
Alltså den när den gått liten stund och blir varmare så går den bra
Inget tvekande vi acceleration eller nånting, går bra tycker jag.
Klart den skakar lite å så men jag har fått berättat för mig att dom motorerna går så!
Men får den ström när nyckeln är på eller måste motorn va igång??
Om man bara tar av ena slangen och kollar ner i sliten så är den nästan helst stängd, bara ytterst lite öppen, knappt något alls!
Jag tror inte den får ström alls längre, mätte med tändningen på å då va där ingen ström, om den nu inte bara får ström när motorn är igång.
Sen är själva kabelmattan till motorn nog rätt kass, kablarna är hårda som faan och skalet till oljetryckskontakten och tempgivaren är typ helkassa.
Så funderar lite på om nån kabel gått av.
Användarvisningsbild
av Frrla
Nu är inte jag någon som helst expert på dessa motorer men jag har lärt mig en hel del under dom åren jag haft 5 olika motorer och 3 är kvar i min ägo samt har hjälp några andra och haft en del problem själv pga trimmning och diverse annat.

att du inte har någon ström till tillsatsluftssliden ser jag inte som något problem egentligen. den justerar i princip bara tomgången så den skall ligga högre när den är kall och långsamt gå ner till normalt när motorn blivit varm. se det som att bilen bara gasar lite mer under den tiden. den stänger iaf allt eftersom motorn blir varmare, det kanske bara tar en stund extra och de märker man nästan inte. man kan justera den 7mm muttern, så skivan där inne stänger eller öppnar mer. men det kräver sedan i sig justering av tomgång på "plastskruven" (varm motor) och eventuellt co skruven om man ska börja fippla. gasspjället skall ha en grundinställning också. minns inte exakt vad det skall stå på. men kolla så justerskruven till det sitter kvar. dom kan lossna.

tjuvluft är absolut kritiskt för att dessa motorer skall fungera alls. minsta lilla och de börjar jävlas. vanliga ställen är de 8 spridartätningarna som brukar täta bättre när motorn blir varmare.
luftbälgen kan spricka eller släppa från övre fästet om den hänger ner pga dåliga fästen i själva "tallrikshållaren".
Vaccumslangar är också vanlig felorsak.

egr ventilen kanske har kärvat och då kan man få problem med motorgången.

glapp i fördelaraxeln kan orsaka misstängningar eller orolig gång.
kan bli bättre när motorn blir varmare eftersom glappet minskar lite då metall sväller (hörsvägen) inget jag erfarat själv.

i övrigt ska motorn inte gå ojämnt, rycka eller skaka om det är en -84 eller nyare. på äldre modeller sitter det 405 topp och k-h? kam då går dom lite hoppigare såklart.

att kontrollera bränsletryck, SYSTEMTRYCK och styrtryck. är 3 viktiga faktorer som måste vara rätt. alla 3 kan variera marginellt men det finns toleranser som inte får ligga utanför.

Styrtrycket ändras också av en bimetallfjäder som värms upp elektriskt eftersom motorn blir varmare, och då höjs trycket i denna.
om styrtrycket är lågt får den mer bränsle och tvärt om.

Systemtrycket är de tryck som sedan går till styrtrycket, och regleras av en fjäder som är skimsad med brickor.
fel här ger fel i hela systemet.

en till sak som inte alls är ovanlig är slutkörda spridare som läcker eller ger dålig sprutbild.
ta upp en spridare i taget och provstarta. håll igång motorn och kolla sprutbilden. rikta helst i en liten hink eller så annars kan de ta eld... är packningarna dåliga så byt tveklöst. dom brukar torka och bli otäta efter bara några år.

en annan sak att kolla om spridarna eller bränslesystemet läcker är ju att lyssna om pumpen måste jobba upp tryck varje gång man lämnat bilen ståendes ett tag. jag vill påstå att den ska kunna stå en vecka utan att huvud-pumpen startar direkt när man vrider på nyckeln.

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]