Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hedberg94
Hej
Jag har en 245 -92 med b230fx som har börjat krångla. Var ute och åkte och plötsligt tvär dog den och vägra starta, började skruva och motorn får ingen gnista eller soppa.
Det som är gjort är bytt vevaxelgivaren till en bättre begagnad, bytt till en ny tändmodul, bytt tändspole, kollat så att säkringarna är hela och bytt bränslepumps reläet.
Har provat att få ut nått från diagnosuttaget men får inte fram nå, kanske jag gör fel man jag följer ialla fall den här http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_240.pdf
Läste nånstans att man kan mäta Volten i diagnosuttaget i respektive stift 2 och 6 och få fram om det är fel på bränslet eller tändningen. I stift 6 så var det runt 9,5 Volt medan i stift 2 så var det 0 volt. Med det så måste det var något fel med bränslet tro jag då. Jag tog och kollade så att det inte var nått kabelbrott mellan diagnosuttaget och LH-Jetronic boxen, och det var det inte, kollande även så att boxen var jordad. Tog då och plockade isär boxen och jag så inga visuella fel på lödningarna och kretskortet, men den kan ju vara trasig ändå. Ska försöka få tag i en annan box och prova, men har ingen för tillfället.
Är då nån som har nå idéer på var jag ska fortsätta leta?

Mvh Oskar
Tänkte du på om varvräknaren fortsatte fungera när bilen la av under körning och motorn fortfarande gick runt? Den får sin signal från tändsystemet.
Lyser "lambda-lampan" när du slår på tändningen?

Kolla så att den vita kontakten som ansluter bilens härva till motorstyrningens sitter ihop riktigt. Mät även så att du har +12 V i de röda kablarna från kontakten, samt +12 V i den blåa när tändningen är på.
av Hedberg94
Jag tänkte inte på om varvmätarn fungera med det tror ja att den gjorde och lamda lampan lyser när tändningen är på. Ska ta och kolla idag om jag har ström fram till boxen.

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]