Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av offwhite
Har märkt att motorkuddarna ser lite säckiga ut, och tänker att det kanske är dags att byta. Inte märkt att motorn skulle skaka så fasligt, men tänker att det är bättre att förekomma än att förekommas.

Tänkte då att jag byter olja och oljefilter i samma veva så att det blir lättare att komma åt högra motorkudden. Min plan är att tömma motorn på olja och skruva loss filtret, därefter lossa motorkuddarna. Höjer upp framändan på bilen och ställer den på pallbockar så jag kommer åt underifrån vid behov, och därefter höja upp motorn med en vanlig domkraft mot oljetråget med något mjukt emot så det inte spricker.

Men jag har aldrig gjort det här förut så tänkte kolla här på forumet om någon har bra tips så att det går så smidigt som möjligt och att jag inte gör något fel. Behöver jag lossa på växellådans fästen samtidigt t.ex.?
av Rådlös
Man tar en sida i taget. Lossar muttrarna lite medan motorns tyngd m.m m.m håller kvar lite. Sedan lyfter man motorn på ena sidan. Det gör man lämpligen med domkraften som du skriver, men man lägger en träbit eller annat emellan domkraften o tråget för att inte förstöra tråget. Man behöver inte lyfta speciellt högt. Bara så att man får bort den gamla och i med den nya motorkudden. Gör samma sak på andra sidan. Sedan kan man slutdra muttrarna när dom sitter på plats. Det sitter en kudde bakom växellådan också.
Användarvisningsbild
av Frrla
ibland verkar det kunna trilskas. jag fick tex lossa hela balken som håller växellådan för att få spelrum att byta kudden.
vet inte om jag eventuellt parkerat tokigt med växeln i så den låg och spännde. men hade samma bekymmer med samma bil när jag senare bytte motor, och det var högra kudden under oljefiltret som var tjurig båda gångerna..

andra gången hade jag kudde och staget som sitter i balken med 3 bult fastskruvat på motorn istället, när jag lyfte i, så gick det lättare.
Men det här var på en och samma bil. så den kasnke kan ha fått en smäll eller något. men inget synligt, eller någon verkstad sagt nått om när hjulinställning gjordes, och jag bad dem samtidigt kolla om den var sned/krockad någonstans.

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]