Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick fatt på skruvarna som håller fast bromsoket via volvo själva. Men skruvarna som håller fast tryckplattan och bromsskölden mot bakaxeln hade de inte inne, och de var rätt dyra, 35kr styck, behövs 4 per sida. Är det samma krav på hållfasthet där tro? Eller skulle det duga med rostfria M6S M10x20 skruvar?
Försök att inte blanda rostfritt och vanlig plåt. Det kan bli galvaniska strömmar som gör att bromsskölden rostar upp fortare. 10.9 skruv är av betydligt bättre material än 8.8 skruv och står emot rosten betydligt bättre, särskilt om det smörjs med fett vid montering. Till bromsoken (e.v även dom andra) är dessutom (tror jag) fingängade. Kommer inte ihåg... :oops:

Mvh
Lennart
Nu är bromsoket bytt! Tror det var "vanlig" gänga på skruvarna, men de är som sagt i 10.9 eller 12.9 (fick inget klart besked från säljaren), plus att de är flänsade i skallen.

Bytet gick som smort, men bromsskölden får vänta tills jag har rätt skruvar för tryckplåten.

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]