Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har lite pendlande temp i 240. Vet inte om dem är så exakt dessa mätare när den har 30 år på nacken.

Men detta känns lite väl högt?
Bild

Sen går den ner till detta, är detta normal temp?

Bild

ÄR det bara att köra på eller ska man byta termostat?.Den kokar dock inte vad Jag märkt iallafall..

27tusen mil , strax inkörd eller? :lol:
Panelmätarna är inga precisionsinstrument. Köp dig en sådan här och kontrollmät om du känner tveksamhet: http://www.clasohlson.com/se/IR-termome ... r362286000

Då kan du jämföra temperaturen med strecken på panelen och se vad dom motsvarar i verkligheten. Men mät inte på kylarslangen. Den blir inte varm förrän termostaten har öppnat. Mät på topplocket i närheten av termostathuset. Och mät på samma ställe varje gång om du skall göra upprepade mätningar.

Termometern är användbar i andra sammanhang också om du t.ex vill hitta tjuvdrag vid otäta dörrar och fönster etc. etc. Fungerar även som febertermometer. Gör som sjukvården, mät i örat.
Vix skrev:Jag har exakt samma fenomen med temperaturen. Inget jag direkt brytt mig om eftersom den går ner till rätt strax efter.
Tacksamma för alla svar.

Har också funderat på samma banor så Jag ids inte göra något åt det om det inte blir värre. Den går som direkt ner till "normal" temp efter några minuter.

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]