Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av offwhite
Upptäckte att det är en spricka i styrledsdamasken, en rätt stor.
Är det värt att försöka göra rent styrleden och bara byta damasken, eller ska jag köra på som det är tills den börjar glappa, och byta både styrled och damask då?
av offwhite
Och en till fråga, hur vet jag vilken styrled jag ska ha om jag ska köpa en ny?
Bilen har servo, det är en 77a men nästan allt utom motorn kommer från en 88a.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
damasken ska du byta snarast då du har servo styrning annars kommer styrväxeln att börja läcka olja och du får byta eller renovera den.
gör rent kolla så det inte läcker/kladdar styr servo olja bakom damasken.
damasken ska bytas snarast även om bilen inte har servo styrning.
antar att det är den inre styrleden du syftar på.
hur du ska se vilken styrled du ska ha kan jag inte svara på men det finns det flera här som kan.
hoppas att du inte kört länge med trasig damask.
av offwhite
Jag vet inte hur länge jag kört med trasig damask, upptäckte hålet nyligen.

Går det att byta från styrväxel med servo till en utan servo utan att behöva byta något annat än styrväxeln?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
offwhite skrev:Jag vet inte hur länge jag kört med trasig damask, upptäckte hålet nyligen.

Går det att byta från styrväxel med servo till en utan servo utan att behöva byta något annat än styrväxeln?
jag har för mig att det var nått med rattstången som skiljde mellan modeller med eller utan servo kanske nått mer men det ska gå att konvertera
andra har säkert ett bättre svar på den frågan gällande det runtomkring.
det var väl 1989 ja byggde om en 240 utan servo till servo så kommer inte ihåg allt tyvär.
ska du byta styrväxel om det nu skulle vara så att din läcker men det är ju inte säkert
var det jag skulle jag försöka hitta en styrväxel till servo styrning om den måste bytas.
en 240 utan servo är jävligt jobbig. passa dig för servo styrväxlar som legat eller stått länge i nått lik.

Med vänlig hälsning hasse.
av offwhite
Jag kollade upp det på ett annat forum, tydligen så skiljer sig infästningen åt mellan modellerna, så det skulle inte gå att använda en styrväxel utan servo, åtminstone inte utan större ingrepp. Får leta reda på en styrväxel med servo helt enkelt.
av Amarace
Inga problem, det passar utan problem, men du måste byta nedre delen av rattstången också, o se till att få med styrstagen och byglar/mellanlägg för infästning mot framvagnsbalken.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
offwhite skrev:Jag kollade upp det på ett annat forum, tydligen så skiljer sig infästningen åt mellan modellerna, så det skulle inte gå att använda en styrväxel utan servo, åtminstone inte utan större ingrepp. Får leta reda på en styrväxel med servo helt enkelt.
så din styrväxel läcker olja?.

Med vänlig hälsning hasse.

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]