- tis 10 feb 2015, 10:35
Hej,
Har en 245 -80 med original överväxellåda (ca 23 000 mil)
Ibland - mycket sällan - liksom 'slirar' den på 1an eller 2an
Detta sker utan större gaspådrag eller provokation (jag burnar inte)
Det är inte kopplingen som är felet; dåliga lameller vet jag hur det känns (och sådant märks ju på alla växlar egentligen)
Det känns mer som att 'driften' tillfälligt kopplas ur... svårt att förklara exakt
Det spinner till en stund (motorn går ju upp i varv när motståndet oförklarligt och plötsligt försvinner), och så återgår allt snabbt till det normala; känns som att 'driften' läggs i igen, och så rullar allt på som vanligt
Nåt med synkringarna? Eller med urtrampningslagret? Hm... tacksam för tips
PS Förresten, vad är rimlig bensinförbrukning på en sådan bil (enkelförgasare, överväxel, landsvägskörning 80-90 km/h)?
Mvh Markus
Har en 245 -80 med original överväxellåda (ca 23 000 mil)
Ibland - mycket sällan - liksom 'slirar' den på 1an eller 2an
Detta sker utan större gaspådrag eller provokation (jag burnar inte)
Det är inte kopplingen som är felet; dåliga lameller vet jag hur det känns (och sådant märks ju på alla växlar egentligen)
Det känns mer som att 'driften' tillfälligt kopplas ur... svårt att förklara exakt
Det spinner till en stund (motorn går ju upp i varv när motståndet oförklarligt och plötsligt försvinner), och så återgår allt snabbt till det normala; känns som att 'driften' läggs i igen, och så rullar allt på som vanligt
Nåt med synkringarna? Eller med urtrampningslagret? Hm... tacksam för tips
PS Förresten, vad är rimlig bensinförbrukning på en sådan bil (enkelförgasare, överväxel, landsvägskörning 80-90 km/h)?
Mvh Markus