Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en 245 -80 med original överväxellåda (ca 23 000 mil)
Ibland - mycket sällan - liksom 'slirar' den på 1an eller 2an
Detta sker utan större gaspådrag eller provokation (jag burnar inte)
Det är inte kopplingen som är felet; dåliga lameller vet jag hur det känns (och sådant märks ju på alla växlar egentligen)
Det känns mer som att 'driften' tillfälligt kopplas ur... svårt att förklara exakt
Det spinner till en stund (motorn går ju upp i varv när motståndet oförklarligt och plötsligt försvinner), och så återgår allt snabbt till det normala; känns som att 'driften' läggs i igen, och så rullar allt på som vanligt

Nåt med synkringarna? Eller med urtrampningslagret? Hm... tacksam för tips

PS Förresten, vad är rimlig bensinförbrukning på en sådan bil (enkelförgasare, överväxel, landsvägskörning 80-90 km/h)?
Mvh Markus
jag funderar på överväxeln kan ha fel men jag har för mig att det sitter lameller i den.
det ska sitta ett fyrkantigt mindre lock under lådan bakom det ska det sitta en sil ett finmaskit nät om ja inte missminner mig
som man kan göra rent och olje byte samtidigt.
nått elfel i spaken.
slirar överväxeln när du kör på fyran gasar å lägger in femman?.

bensin förbrukning landsväg strax under litern ( det är bara min åsikt)
gubbstrutt skrev:jag funderar på överväxeln kan ha fel men jag har för mig att det sitter lameller i den.
det ska sitta ett fyrkantigt mindre lock under lådan bakom det ska det sitta en sil ett finmaskit nät om ja inte missminner mig
som man kan göra rent och olje byte samtidigt.
nått elfel i spaken.
slirar överväxeln när du kör på fyran gasar å lägger in femman?.

bensin förbrukning landsväg strax under litern ( det är bara min åsikt)
hejdu! :-D

nix det händer bara på ettan eller tvåan, verkar inte ha med överväxeln att göra (den funkar fint, även om knappen glappar lite ibland)

idag provocerade jag lite med kopplingen på ettan/tvåan och kunde faktiskt 'framkalla' felet

stark misstanke nu att det är urtrampningslagret som krånglar/fastnar (kommentera gärna detta, vemsomhelst! :roll: )

bilen drar nog 1,3 liter/mil, landsväg, överväxel... nåt tips där?
av rid54
En vanlig växellåda kan inte slira på detta viset och inte en bakaxel heller, så fenomenet måste finnas i någon del som har en koppling av något slag. Överväxeln är en tänkbar kandidat, men jag vet inte tillräckligt om innamätet i en Volvo-överväxel för att säga nåt säkert; nån form av lamellkoppling eller liknande måste det ju ändå vara därinuti. Den vanliga kopplingen är också möjlig, men det underliga är ju beskrivningen att det kommer utan provokation och bara på lägre växel, samt att det "lagar sig självt". Urtrampningslagret kan säkert kärva på splinesen och göra att kopplingen inte "tar" till 100% när man släpper pedalen, men det kan ju också vara manövreringen (om det är hydraulmanöver kan det vara en kärvande cylinder eller igentäppt slang, om det finns nån sådan), fast då borde det bara komma i samband med att man använder pedalen (växlar). Kan det vara nåt glapp/överledning i manövreringen av överväxelns magnetventil (ett elfel)? Att den kan få ström även när annan växel än högsta är ilagd och då slirar (för den är inte anpassad för sådan drift)?
Jag är inte alldeles 100% säker, men, jag har för mig att overdrriven kan slira på "dom andra" växlarna. Det sitter en typ av lamellkoppling i overdrivdelen som är låst med fjädertryck. När du kopplar in overdriven är det oljetrycket som "övervinner" fjädertrycket och gör att utgående axel snurrar fortare än ingående. Sitter även ett "spärrlager" som kan göra att det slirar i vissa lägen. Du får lite läsning att fördriva helgen med här, http://www.volvotips.com/service-manual ... anual.html
Lite läsning på engelska är alltid nyttigt. Om du kollar på forumet kanske du hittar en svensk manual, har för mig det finns manualer någonstans

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
Lägg i backen på torrt underlag och backa hårt. Alltså varva på lite extra och släpp upp kopplingen snabbt.
Slirar det (man hör backlagret) utan att däcken spinner är det överväxeln som ser slutet (lamell eller något som blir slitet, avancerat att laga själv).

Jag känner igen ditt problem exakt från min 80talare. Bytte själv hela m46 lådan (med OD) och det vart bra sen eftersom den slutväxeln var "nyrennoverad" på verkstad för ett antal år sedan.
Överväxel modell "J" sitter på tidigare 740 och 240. Från vilket år vet jag inte, men jag förmodar att har du en M46 växellåda (tidigare överväxellådor hette M41) så är det en "J". Senare ersattes den av modell "P" som är av kraftigare typ. Den kan du inte använda för den har inget anslutning för hastighetsmätarvajer. Fanns även ett "mellanting" som heter "J/P" (också utan vajeruttag), den har jag på min 745-a -88B med 16V motorn. Så ska du skaffa en annan låda så är det före -86 som gäller.

Mvh
Lennart

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]