Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#946359
Den här tråden hamnar nog fel vart jag än placerar den.

Jag har en Volvo T25 (traktor) med magnettändning. En antik lösning som säkert var bra för 50 år sedan. Nu har den börjat att strula så jag ska byta hela tändapparaten till batteritändning istället. Då har jag hittat en kille som tillverkat satser för att bygga om allt och det jag behöver köpa till utöver hans sats är tändspole och fördelare.
Han har utgått från en fördelare från 140-serien, "B20B" för att vara noga, med Boschnummer: 0231 146077
Jag hade ju helst sluppit även dessa brytare så jag frågade honom om en fördelare från 240 passar och fick svaret att det skulle nog inte vara något problem. Men han tillägger: "Men den fördelaren jag fick tag i har en centrifugalförställning som verkar trivas med det varvtal som traktorn kan prestera (inbillar jag mig)."

Spelar denna centrifugalförinställning någon roll i mitt fall (traktorn varvar 2000 rpm som max) och är anslutningen likadan på en 140- och en 240-fördelare?
Jag har för närvarande ingen fördelare att jämföra så jag tänkte om någon hade lite mer info om ämnet så jag vet vad jag ska satsa på, på skroten.
av rid54
#946366
Centrifugalreglering är väl aldrig fel, om den funkar. På motorer med låga till måttliga prestanda så jobbar den tändförställningen från tomgång och upp till kanske 2500 rpm. Den bidrar till bättre bränsleekonomi och därmed minskas risken att motorn (förbränningsrummet) blir onödigt varm pga sen tändning vid arbetsvarvtal (kanske 1500 på en traktor?). Jag skulle nog välja en med centrifugalregulator om jag kunde. Om rortationsriktningen stämmer... Om du vill bli av med brytarspetsarna så finns det ett system som kallas "Lumenition" som är ett "kit" som man monterar i fördelaren och som ersätter brytarspetsarna med en optiskt styrd transistorbrytning. Har provat (för länge sedan); jätteenkelt montage och funkade fint. Inte gratis, dock.
http://dalhems.com/sv/p/13d5e641a203481 ... Opel-VW-mm
Info kanske kan hittas i länken...
#946405
Till din ursprungsfråga: Det är skillnad på 100-serien och 200-serien.
Exempel: Helelektronisk brytarlös fördelare för B18/B20
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13
Samma sak för B21/B23/B230.
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=73
Detta är alltså ersättningar för dom gamla Bosch-modellerna. Dyra, men säkert det ultimata alternativet.
Men kör vidare på det som rid54 föreslår. Den här 123 Ignition kan ju vara ett framtida projekt om man vill optimera motorn.
#947118
Problemet med renoveringen för min del är att dels är jag bosatt i Umeå så tillgången till folk i närheten som kan återmagnetisera magneten lyser med sin frånvaro, och när jag kollat runt på bland annat Maskinisten och Fordson så hittar man folk som lagt ner verksamheten för flera år sedan, tveksamma resultat eller så ska de ha runt en tusenlapp för denna renovering.
Kan jag byta till vanliga bildelar så finns ju sedan reservdelarna på t.ex Biltema när något börjar strula. Nu med befintligt system så är jag beroende av Olsson i Ellös och där är ändå utbudet relativt begränsat (t.ex finns inte rotorer att uppbringa).
#947152
Jag hade ju helst sluppit även dessa brytare så jag frågade honom om en fördelare från 240 passar och fick svaret att det skulle nog inte vara något problem. Men han tillägger: "Men den fördelaren jag fick tag i har en centrifugalförställning som verkar trivas med det varvtal som traktorn kan prestera (inbillar jag mig)."

Fördelaren på 240 med B19/B21/B23 snurrar åt motsatta hållet.
Anliggande frambroms 740

Bromsok hållaren får skruvas bort ibla[…]

Växellådsolja

Så vad är skillnaden mellan dessa 2? Me[…]

Du får tänka på att du är en[…]

Rengör sensorer parkingshjälp

Japp, fick bytt en fram och en bak för n&arin[…]