Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvodala
hallå

jag undrar om det går att montera 2st dubbla förgasare med styrsystem 2,2? om inte vilket styrsystem får man bytta till då ?

mvh
av Rådlös
Nej, det går inte!
Eftersom avgasrening kräver ett övervakningssystem, som i detta fallet heter LH 2.2 så fungerar det inte med någon förgasare. En förgasare (eller två) kan du inte styra på något sätt som du kan med ett insprutningssystem.
Så här är det: En bra förgasare, det innebär dom senaste som fanns på åttiotalet, kan i viss mån reglera luft/bränsleblandningen under fyra olika körförhållanden eller situationer. K-jet som är ett omodernt insprutningssystem men finns och fungerar på några bilar klarar att ge en godtagbar luft/bränsleblandning i ca 1500 olika körförhållanden. LH 2.4 som efterträdde 2.2 är ett system från slutet av åttiotalet och nittiotalet klarar med motsvarande parametrar ett par hundra tusen olika körförhållande. Detta var alltså HighTech för tjugofem år sedan. Utvecklingen har inte stått stilla sedan dess.
Det har funnits elektroniska förgasare på några bilmodeller (VW ?) men dom kommer inte ens i närheten av dom simplaste insprutningssystemen.

Förgasare är stenålder, urtid, helt ute. Så lägg bort den tanken. Att det fungerar på sextio och sjuttiotalsbilar beror på att dom motorerna var konstruerade för just förgasare.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tungviktarn skrev:Det går alldelles utmärkt. dock kan det bli problem vid besiktning men det är inte säkert.
Det är väl årsmodellstyrt. Från 1/1 -89 krävs katalysator och gränsvärdena för CO och annat sänktes rejält. Eftersom du har LH2,2 har du en -88A eller äldre och då gäller "dom gamla" värdena för CO (3,5 mot 0.5 på nyare). Dom äldre värdena ör det inte alls omöjligt att "matcha" med förgasare. Dock finns det en "regel" som bilprovningen kan hänga upp sig på. Är bilen utrustad med katalysator från början behöver den inte fungera, men den får inte monteras bort. Gäller det övriga komponenter i avgasreningen också, kan det kanske bli problem. Annars borde det gå bra. Ring och prata med någon på Tekniska Frågor på Bilprovningen.

Med
Lennart
av Rådlös
Jag förstår inte vad och hur TS skall kunna styra i sina förgasare med ett elektroniskt system som LH 2.2. En förgasare är en mekanisk anordning med ett antal munstycken och spjäll som påverkas av gaspedalen.
Ett elektroniskt insprutningssystem ser till att blanda luft och bränsle i ett förhållande som att antal sensorer har mätt upp och utvärderat. Hur skall det kunna påverka en förgasare? En förgasare som dessutom är ganska "stel" i sin mekanik. Fyra lägen i bästa fall. Dessutom i det aktuella fallet, två förgasare som måste vara exakt lika.

Om det nu är så här att TS har en motor med ett dåligt eller utslitet LH 2.2 så är det väl bättre att skruva av allt vad LH 2.2 heter och konvertera bilen till en ren förgasarmotor från början till slut. Men i realiteten är ju det ett "nerköp" med fyra regleringslägen. Då är det ju enklare att leta upp en annan fungerande motor med LH 2.2 och ersätta det som är tveksamt, eller hela motorn?

Det finns alldeles för många trådar på sådana här forum där "artonåriga rallyvärldsmästare etc. etc." vill byta motorer till näst intill omöjliga och hopplösa kombinationer. Sedan kommer frågorna här i kilometerlånga trådar: Varför fungerar det inte?

Jag är medveten om att det finns dom som lyckas, men dom går en helt annan väg och har framförallt helt andra utgångslägen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Jag förstår inte vad och hur TS skall kunna styra i sina förgasare med ett elektroniskt system som LH 2.2
Frågan var ju om det går att montera förgasare, inte om det går att styra förgasare. Vad det gäller förgasare och styrsystem är det inget som går att kombinera ihop. Det finns "elektroniska" förgasare, men det är något helt annat. Jag förmodar att det är typ Weber DCOE eller något sådant han menar. Sedan håller jag med dig att det är att "byta ner" sig. Som ni som läst detta forum några år så vet ni att jag var ganska "grön" på dessa insprutningssystem för några år sedan (har jobbat med andra system i min ungdom) och hade nog tänkt tanken om förgasare när det "strulade" som värst. Men jag lärde mig (tack vare ni andra gamla "rävar" här), och anser mig såpass bra på det att jag kan försöka hjälpa andra nu. Och min bil går "som en dröm" nu. (745 GLT med 16V motorn). Så en sak är säker, Det går att lära sig om man vill. Haynes och Auto Info rep.handböcker och alla ni som hjälpt mig med svar (även om jag inte alltid gjort som ni skrivit) har gjort så min bil går som den gör, så med allas hjälp ska det nog gå att få denna bil att gå riktigt också. Men det var ju inte det som var frågan, och vi vet ju inte vad för fel det är eller ens om det är fel på den. Sedan kanske tändsystemet inte funkar ensamt, så det kanske är det han menar med att byta styrsystem. Kanske "volvodala" kan utveckla lite mer vad ha egentligen menar

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Ang tändningen behövs den "lilla" kabelmattan med tändmodul (ez117k)
den är separat bara plugga på fördelaren samt koppla in på tändspolen samt en jord
av Rådlös
Det blir en tolkningsfråga, i alla fall för mig. Volvodala skriver:

"jag undrar om det går att montera 2st dubbla förgasare med styrsystem 2,2? om inte vilket styrsystem får man bytta till då ?"

Då ser jag det som att han har en bil med LH 2.2, men undrar om det går att koppla ihop det styrsystemet med två förgasare. Och om det inte går, så undrar han vilket styrsystem som är mera lämpligt för att styra en (2) förgasare?
Detta har varit utgångspunkterna för mina svar (och åsikter). Så jag håller med er, Lennart E och Tungviktaren, Volvodala måste förklara mer vad han egentligen menar och vill ha som slutresultat.

Så Volvodala: Berätta här vad du egentligen menar. Det gör inget om det blir en lång text. Ju mer detaljer dess bättre och lättare att förstå. Men vi säger så här: Att använda ett elektroniskt system för att reglera en mekanisk förgasare kanske, möjligen, eventuellt går i teorin, men i verkligheten är det "tusen gånger" enklare och billigare att köpa en färdig bil med den utrustning man vill ha.
av osla
är lätt att förgasar konvertera, har själv gjort det, både i en 240 och en 740. i 240in tog jag en 230f motor från en nyare 240 med lh 2,2, rev av insug och fördelare då jag har brytartändning, och monterade dit det på 230f: motorn, men först borrade jag upp pluggen i toppen för förvärmingen av insuget som kan vara bra att ha med förgasare. fungerade perfekt. i 740:in la vi in en b21 när det suttit 230f (av den enkla anledningen att det var en 21:a vi hade och vi skulle köra sönder bilen), dock kommer jag inte ihåg om vi satte dit en fördelare med brytare eller körde med elektronisk originalfördelare till 240 med 230f lh 2,2
Anliggande frambroms 740

Bromsok hållaren får skruvas bort ibla[…]

Växellådsolja

Så vad är skillnaden mellan dessa 2? Me[…]

Du får tänka på att du är en[…]

Rengör sensorer parkingshjälp

Japp, fick bytt en fram och en bak för n&arin[…]