Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommppa96
Hej. Har en 240 DL -89 (88b) B200F som har börjat gå riktigt illa. Den bluddrar ibland och när man varvar upp den så hackar den och tvekar att gå upp i varv. Ofta när jag har raderat felkoderna så tänds lambdan på nytt när den når kring 2000 varv. Felkoderna är 113 samt 231. Tomgången har också varit onormalt hög kring 950-1000 normalt 750 samt ibland sjunker den som fan ner till kring 500-600 och bilen dör. Har bytt lambdagivare (bosch) ny fördelare och rotor (båda spruckna) rengjort spjällhus och tomgångsventil, kollat så spridarna stänger/öppnar, spjällägesgivare bytt. Har mätt lmm, motortempgivaren och tändkablarna men där verkar allt vara ok. Nu när den går riktigt dåligt (händer ibland) tänds inte ens lambalampan.
Har ni några ideer om vad nästa är? Tändspole, tändkablar? Eventuellt Motortempgivare? Bränslepump i tanken?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att testa med att koppla ur LMM medan motorn går, om motorn går sämre då så är nog LMM OK. Sedan skulle jag rekommendera att du provar med en annan bränslebox då 88b hade lite lite problem med dessa boxar.

Mvh GK
av Tommppa96
Har provat lmm och den gick märkvärt sämre då. Skall byta insugspackning idag eftersom jag misstänker något slags läckage på undersidan. Skall kolla upp bränsleboxen på samma gång.
Uppdatering: Bytte insugpackning men ingen direkt skillnad. Får prova byta bränslebox då. Förresten, min box 0 280 000 590, går den att byta ut mot en annan motsvarande eller? måste det var exakt samma kod?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
I 88b brukar det sitta en box med sista siffror 561 så en sån funkar.

Mvh GK
av Tommppa96
Har nu bytt bränslebox. Bilen gick aningen sämre i början men när den väl började gå bra återkom felet. Blir nog sprida rna nästa. Eller finns det andra typfel på modellen? Bilen orkar märkvärt sämre och den orkar knappt över 160 knyck.
Uppdatering: Bilen startar helt ok men den dör nästan genast och man måste hålla den vid liv tills den går normalare men har en mycket ojämn tomgång. <1000rpm. Bilen orkar sämre och accelerationen är märkvärt sämre. Lambda tänds när man gasar. Sen baktänder den något otroligt. Tänkte kolla ventilspel imorgon, ta komptest samt kolla vacuum i insug.
Uppdatering igen: Har provat en annan Lmm och ingen märkbar skillnad. När jag rycker ur stöpseln till den går den lite jämnare. Nya tändkablar och spole. Tändstiften putsade. Kamremmen kollat. Några förslag ännu eller ska jag riva upp spridarna?
av Tommppa96
Bilen går nu betyydligt bättre. Felet var en trasig bränslepump då bränsletrycket var för lågt. Men. Lambda lampan lyser fortfarande när man varvar upp och tomgången aningen ojämn. Dock har följande fenomen uppstått. När jag tar av minus kabeln och nollställer felkoderna och sen lägger på den tillbaka för att starta går bilen riktigt dåligt. Efter 20-30 km ungefär går bilen som förut men lambda lampan tänds då först. Felkoderna är fortfarande 231 och 113. Har mätt spridarna och hallgivaren i hopp om en lösning men inget resultat. Kan det vara så att insprutarna kärvar? Dock när jag sprutade på bromsputs på insuget pyste det två gånger ganska rejält precis som att kompressionen läckte ut.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Du har ju redan från början en felkod på spridarna, så jag hade provat med andra först och främst.
Om det pyser så kan detta tyda på ett läckage i insugspackningen eller däromkring, detta kan göra att regleringen blir fel i slutänden.
När du nollställer systemet genom att lägga av strömmen så tar det några kilometer innan systemet ställt in sig igen, helt i sin ordning alltså.
av Tommppa96
Efter en tid med tumme i rumpan syndromen har jag äntligen fortsätt på mysteriet. Har bytt spridarna (inget fel där). Provat med annan hallgivare och gjort komp test (14,1313,13) allt i sin ordning. Men. Köpte en lambda mätare från biltema idag för att se en aning hur det beteer sig. Låga varv går den snålt. När jag kör halv gas går den optimalt (kring 3.500 varv och uppåt) sen när jag släpper så går der upp mot fet snabbt och vänder (ok?) men när den är varm pendlar mätaren. den ligger på snålt för att gå upp till fet och ner till snålt tillbaka dvs. boxen sköter sitt för att reglera de värden som lambdan ger. Bilen går bra på tomgång och normal körning men efffektförlusten är kvar. den orkar inte över 160-170 (normalt 200) och varvstoppet kring 5k ( tidigare 6.5k)

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]