Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonitan
Hej! 240in har gått felfritt och alltid varit lättstartad tills nu. Var ute en sväng och ställde bilen i 2h och när jag skulle hem var den helt död, vi testade och bogsera igång den och då fick vi till slut liv i han, men gick som ett spann skit. Nu går den inte alls, inte ett livstecken..

Bilen är en 245 med b200k och pierburg 175 förgasare

Har bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, brytarspets, luftfilter, bensinfilter

Den har ordentligt med soppa fram till förgasaren och bra gnista..

Misstänker att det är något med förgasaren? Men kan inte jättemycket om dem, tog bort luftburken och märkte att trotteln i stort sett satt fast och pressade man upp den så fastnade den uppe. Hur ska dem bete sig? Kan det va problemet?

Har somsagt inte jättebra koll på förgasaren, hoppas ni förstår och kan hjälpa
av Arne
Har för mig att -85 var det B200A/B230A motorer på förgasarversionerna, men det kanske är bytt motor på din? Brytarspetsar finns inte på dessa modeller, så vad du har för motor vete f-n.
Kolla membranet i förgasaren.
av Jonitan
Aha, det förklarar isåfall varför mekonomen inte fick fram rätt delar när dom sökte på regnumret..
På karossen står det B200K, men då är det kanske bytt.

Membranet är det man ser om man skruvar loss locket där man fyller på förgasarolja va?

Hade loss det och de såg fint ut. Hur lätt ska cylindern kunna röra sig? Nu sitter den i stort sett fast..
Kan informera om att när jag köpte bilen för 2 månader sen så var de helt torrt med olja i förgasaren
av Maacke
Trotteln och cylindern ska väl inte kärva och den ska fjädra tillbacka när den är uppe,men är ingen förgasar speciallist heller, tycker den skulle iallafall ge lite livstäcken iallafall, testa ta bort insugsröret och spruta lite bensin in i förgasarn kanske, gjorde de på en b21 som vägra å starta fasten den hade gnista och fick bensin och den hoppa igång direkt, den hade stått ett tag ändå...

Hade inte DL b200k i sverige -85? Här i finland är b200k nästan den vanligaste motorn i 240/740 fram till -89
Måste endå va bytt förgasare för K ska väl ha sollex, A hade väl pierburg men då fanns det inge b200A.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du ska med ett finger kunna "trycka upp" trottlen, men är det olja i ska det vara motstånd. Pierburg är en "uppdaterad" version av Stromberg förgasaren som funnits ända sedan -67. På den modellen sitter ett oljelock på ett aluminiumlock. På dom äldre modellerna sitter en dämpkolv direkt i locket. I båda fallen är hela överdelen ett lock som sitter med 4 st skruvar. Skruvar du bort dom 4 skruvarna och lyfter på hela överdelen så ser du membranet där under. Lyfter du i "röret" får du upp både membran och trottel, eller kolv kallar nog Volvo det. Kolla membranet noga efter sprickor i gummit. Om du ska byta det så sitter det fast i kolven med 4 st skruvar men en gemensam plåtring. När du monterar tillbaka det, observera dom små "tapparna" som finns i gummit. Dom måste komma i sina respektive spår i kolv och förgasarhus. Annars går motorn inte bra i alla fall

Mvh
Lennart
Har du Den Tyska Stromberg 175cd (bytte namn 1984 till Pierburg) med gult lock, då kan du slänga den i sopperna.
Bättre att skaffa en riktig Zenith Stromberg och köpa ett repkit då kommer bilen gå som en peng
Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]