Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då sitter det en ny tank armatur på plats, (ska bli skönt att slippa bensin lukten :lol: )
Henke3 skrev:http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... 1503030103
, tack för länken vart ny låsring och gummi tätning.

Nu så återstår bara att montera tillbaka slangarna samt ansluta det elektriska.

Funderar bara på vad jag kan (om jag kan eller måste vara original) ersätta DENNA
om jag förstår det rätt är det luftnings röret, originalet sitter fast och ser ut att ge upp när jag har försökt att dra loss den
Då var armaturen bytt och inkopplad.

När jag sedan testar att allt fungerar så hör jag inte pumpen,
varpå jag sedan mäter upp kopplingen, inser då att strömmen kopplas på först när startmotorn dras runt.

Är detta normalt /optimalt?

Har förstått att pumpen skall gå 1-2 sec efter att tändningen går på, för att säkerställa system tryck.
Glapp kan det alltid bli i elektromekaniska kretsar. Den enklaste undersökningsmetoden är att koppla på den aktuella funktionen, och ruska och dra lite försiktigt i kablarna. Då kan ett glapp avslöja sig. Bränslepumprelät sitter i en sockel. Den är som ett litet kretskort. Lödningar kan spricka upp av ålder och vibrationer. Här på forumet finns massor av trådar där debattörer berättar att dom har lött om reläsocklarna. Sök på detta så får du nog många vittnesmål om detta samt beskrivningar på hur det åtgärdas.
Även glapp i tändningslåset är ofta beskrivet. Sök på detta med så får du nog beskrivning på hur du skall gå till väga.
En anmärkning bara: Har du inte vana med att löda så kanske du gör bäst i att överlämna den biten till någon mer erfaren.
Användarvisningsbild
av Hilmer
skalman65 skrev:Då var armaturen bytt och inkopplad.

När jag sedan testar att allt fungerar så hör jag inte pumpen,
varpå jag sedan mäter upp kopplingen, inser då att strömmen kopplas på först när startmotorn dras runt.

Är detta normalt /optimalt?

Har förstått att pumpen skall gå 1-2 sec efter att tändningen går på, för att säkerställa system tryck.

Om det inte startar själv när man vrider på tändningen så räcker det att "dutta till" på starten så startar pumpen och går några sekunder.
Alltihop får styrning från tändspolen, så länge motorn går ska pumpen göra sitt jobb.
Stannar motorn stannar pumpen också.

Kall-lödningar i relät är också vanligt, kan bli lite blandade fenomen då.

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]