Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
motorn har gått 17 000 mil varav 20 mil senaste 6 åren (GLT -84). har inte byts någon olja eller kylarvatten på jag vet inte hur länge. kan detta vara skäl nog för toppackningen att börja läcka?

I vilket fall så har jag inte kört den speciellt hårt och imorse när den startade så gick den ca 1 km innan den började hacka och gå illa. sen gav den upp och stannade på 30 sträcka. efter någon minut igen så startade den och gick bra någon minut igen innan den började krångla. körde sista biten hem ca 2 kilometer.
exp kärlet var tomt men det fanns lite vatten kvar i övre slangen.
den vart aldrig överhettad enligt mätaren och med tanke på hur lite den kördes så tror jag inte den han bli så varm.

har tagit loss toppen nu och det såg inte bra ut någonstans. efter rengöring och noga ögonkontrollmätning ser allt bra ut.
räcker det att byta packningen eller måste man plana den nu? slipper helst om man säger så..
Det brukliga är ju att lägga en stållinjal (på högkant) över ytan för att se om det glipar någonstans. Det finns mått för godkänt eller inte, men dom kan inte jag.
Men planingen gör du väl ändå inte själv? Den som gör det borde väl veta vad som gäller?

En sak till som kan vara bra att känna till. Rostskyddsmedlet som finns i glykolen har en begränsad livslängd till två år. Så bli inte förvånad om du hittar fler rostskador i motorn.

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]