- mån 03 nov 2014, 00:32
#914080
Ja, radiosäkringen sitter med alla dom andra. Jag vågar inte säga vilken det är i ditt fall eftersom jag inte har några bra uppgifter på det. Men på dom 240 som jag har haft så fanns det en skylt på insidan av kåpan över säkringarna. Där stog vart alla gick. Annars står det i instruktionsboken. Saknar du den så kan du söka den på nätet. Många bilskrotare tar böckerna åt sidan och säljer dom när dom skrotar en bil.
När man söker efter spänning eller inte så ställer man multimetern i läge Volt. Nu vet vi att det är 12 volt i en bil. Då väljer man det som kommer närmast över, det brukar vara 20 Volt. Sedan mäter man på alla misstänkta sladdar med det röda stiftet och håller det svarta mot jord. Det vill säga någonstans mot karossen eller något annat som är förbundet dit. Under instrumentpanelen är det ju t.ex lite fästen och plåtstag. Där finns jord.
Sedan är ju frågan om det skall vara spänning (volt) eller inte i någon lös sladd. Vissa sladdar har ju bara spänning när tändningen är till. Andra kan ha det hela tiden. Det är därför det är så behändigt med ett kopplingsschema. Och om jag inte minns fel just nu så är säkringarna grupperade i olika grupper där några alltid har spänning. Några andra har spänning först när man har vridit om nyckeln. Och några har spänning bara när motorn går (eller skall gå). Hittar du en lös sladd, Epa-elen, och inte vet var den skall vara så vira eltejp om den så den inte kortsluter någonstans. När du sedan får mer struktur på sladdarna så kan du förmodligen ta bort den.
Om man Ohmmäter på något, stolsvärmen, bakrutevärmen eller annat, så skall det absolut vara spänningslöst när man Ohmmäter. Ohmmätning är inte polaritetsberoende. Svarta och röda stiftet kan alltså vara hur som helst.
Amperemätning kan man ha nytta av, men det är lite ovanligt. Så det kan vi lämna åt sidan i nuläget. Men det är skillnad på Amperemätning och Volmätning. När man mäter volt, så mäter man från en punkt och till jord. Vid Amperemätning så mäter man genom en ledare, kabel. Mätströmmen går alltså genom instrumentet och det registrerar hur mycket. Man kanske vill mäta hur mycket ström en apparat drar. Kan vara bra att veta i vissa lägen.
Det finns mycket mer att berätta om detta, men om du inte känner dig riktigt familjär med ellära så ligger vi lågt tills vidare. Du kommer långt med enbart volmätning.
Ett tillägg till spänningsmätning: När man väljer mätområde på Voltmätning i en bil så väljer man Likspänning, DC. Alltså 20 Volt DC. Jag glömde skriva detta.
Växelspänning heter AC. Multimetern går inte sönder om man gör fel, men den mäter fel.