Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Darklady
Hej. jag skulle byta stötisar bak. ok enkelt jobb. MEEEEEEEEN, den ena undre bulten M12x150 stål. var så ihoprostad med distansen å stötdämparen så jag fick ta fram vinkelslipen . inga problem så långt. fick isär skräpet. Nu börja problemen . NY BULT????? ny distans?? Går ju inte att sätta dit en vanlig bult, stora påfrestningar, kommer att böja sig. Håller ju krängningshämmaren med. Lyckades hitta en bult via Volvo. Men den var tydligen i Guld. 170 kr med distans. Snacka om nice price. volvo tar från någon firma i Jönköping. Men .. :-(O)
av Darklady
Skulle det vara Tum-skruv? Jag mätte å fick den till M12 15 cm lång och stål , någon härdning. Jag beställde en på Volvo med hylsa å mutter. Men visst. en välsorterad järnaffär har säkert en likvärdig. synd att man har så d-j långt till en sådan . men tanken var med inlägget att visa hur dom passar på att ta ut ockerpriser på såna detaljer. tuta å kör så ögona blör.
Användarvisningsbild
av Frrla
saken är väll att såna här saker inte tillverkas längre. säljs lite av eftersom de flesta bönder har 14 st på bakgården att plocka av... inget illa menat :-K

och andra sidan har jag råkat ut för nästan samma sak som dig, men lyckades med mycket smörja- mutterknackare, en rejäl enhandsslägga och en bit 4mm plåtbit.
Användarvisningsbild
av lennarte
White skrev:Gå in i närmsta järnaffär och köp en 10.9 eller 12.9 bult, måste bli billigare. (Original är 10.9)
En "vanlig skruv är av kvalitet 8,8 och är (oftast) 6-kant skalle (duger säkert till "vanlig" körning). 12,9 är insex skruvar (oftast) och är för hårda i detta fall (dom bryts lättare av) 10,9 finns oftast inte i "vanliga järnaffärer" om det överhuvud taget finns några järnhandlare kvar. Det finns 10,9, men det är nog lika dyrt som original, och det finns nog inte att köpa styckvis (beställningsvara). Vad som i så fall kan finnas är gängad stång 10,9 i metervara. Skulle köpa det en gång (till jobbet), men det stupade på priset c:a 1000:- st för M16 en meter lång. Byggindustrin använder stålbult (kanske 10,9) där kan man kanske hitta något

Mvh
Lennart
av Darklady
Har beställt av Volvo( som köper av ett företag i Jönköping) men det är lång lev. tid. Å förgylld : bult hylsa mutter 170 pix. men det blir nog bra, bara man får den. :D
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]