Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej!
Jag måste få ett tips av någon. Efter att ha bytt det mesta i framvagnen, stötdämpare, armar, bussningar mm OCH ställt in framvagnen så har jag fortfarande "klonk" av två typer. Ibland när jag svänger så klonkar det till i höger fram och när jag kör på guppig väg så är det inte tyst heller. Jag har dragit muttrarna till övre fästet på stötdämparna och kollat alla andra bultar i framvagnen.
Finns det något övre lager i fjäderbenen som kan glappa? Finns det någon som kan tipsa om något annat som jag bör kolla?

Fråga två, törs man demontera fjäderbenen igen om man markerar på plåten i motorrummet hur den satt, utan att förstöra framvagnsinställningen?

MVH Ove
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara övre fjäderbenslagringrarna.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Frrla
om du markerar när du tar loss så ska det bli samma. vissa säger att det aldrig blir samma igen. men ta in bilen nu på framvagnsinställning igen så ska du se att det är inte helt rakt nu heller. så enligt mig spelar det ingen roll. det ändras lite lite hela tiden.

jag har fina slammer från min framvagn och har bytt samtliga leder mm FÖRUTOM fjäderbenslagringarna och fjädrarna. så kan inte tänka mig att någonting annat kan låta då länkarmarna och bussningarna i den inte är många år gamla samt känns stabila.

Dock har jag bytt allt utom just länkarmarna och stötdämparna på min GLT. och den låter ibland den med som du säger.

PÅ min GLE har jag bytt allt utom länkarmarna, dess bussningar, stötdämpare och fjäderbenslagringarna. och den är helt tyst. även fast fjäderbenslagringarna ser väldigt trötta ut....

Så väldigt svårt att lokalisera tycker jag iaf. så tager också gärna emot tips ifall någon är villig att sätta sig in i problemen..
av lokove
Tack för tipsen. Övre fjäderbenslagringarna? Är det något jag kan byta där eller är det ihopbyggt i fjäderbenet? Är det ett lager?
Eftersom jag har bytt allt annat så borde mitt problem vara där.

//Ove
Användarvisningsbild
av Frrla
Måste nog byta hela fästet.
http://www.vparts.se/se/volvo-240-260/v ... nster.html

2st fjäderspännare och en 26? ringnyckel, skiftnyckel att få loss själva fästet från dämparen, och ihop det igen utan att skjuta saker omkring sig och skada någon/något.
Dämparen bör såklart plockas ut för bytet.

Jag vet inte hur man kan avgöra om dessa lagringar är dåliga mer än att kolla i tornet om gummit har spruckit och gett med sig.
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]