Jag har ingen direkt erfarenhet av Ecoflexifuel, men har informerat mig en del på området.
Vi kan säga så här: Det finns i princip fyra metoder att konvertera en bensinbil till E85. Större spridare eller en extra bränsletrycksregulator. Detta kan vara överkomligt och enkelt. Det har dock den nackdelen att det finns ingen kallstart. Det går visserligen förhållandevis lätt att fixa.
Dom övriga två är först en så kallad Piggyback, som "din" Ecoflexifuel också räknas till. Det handlar om en elektronisk dosa som förlänger spridartiden så att det kommer mer bränsle i pulsen. Det finns ett trettiotal olika att välja på. Några svenska, men huvudparten är utländska tillverkningar. Det är inget fel i att dom är utländska, men man bör kolla upp att dom har en köldstartfunktion. Man kör på E85 i Sydostasien m.fl ställen. Där är iskalla vintermorgnar ganska sällsynt.
Flera av dessa piggyback har också den funktionen att man med en enkel knapptryckning kan ställa om till blandtankning (någon sorts medelvärde) eller enbart bensin om man skulle behöva köra på det i något läge.
I många fall är dom lättmonterade. Man kopplar in sig på kablarna med färdiga kontakter. På YouTube finns filmer där både barn och blondiner monterar en piggyback.
Om man jämför större spridare eller BTR-konvertering med piggyback, så anses spridare och BTR lite "klumpigt och nästan primitivt" jämfört med piggyback som då är lite mer elektronik och "mer i tiden". Det säger dock inte att spridare och BTR är "omöjligt". Det finns många som har lyckats bra med dom metoderna.
Den billigaste piggyback är svensk och säljs som byggsats, Flexitune II. Omkring 800 kr vill jag minnas (?) Den passar till en Volvo 200-serien som inte har sekventiell insprutning. Därefter ligger priserna från någon tusenlapp uppåt mot 3 000 kr.
Den fjärde metoden är också den dyraste. Det är en ommappning av styrdatorn. Priser uppåt 10 000 kr har nämnts. Sedan kan man naturligtvis kombinera ett par av dessa fyra metoder om det skulle passa rent tekniskt.
Jag har som sagt ingen mer erfarenhet mer än att jag har lött ihop en sådan Flexitune byggsats. Den som kan löda klarar också en Flexitune. Men på
http://www.etanol.nu kan man hitta mer om detta. Både ett debattforum och länksamlingar med tips och fakta.
Helt utan erfarenhet är jag dock inte. Först har jag kört 5 år blandtankat i en 245. Nu är jag inne på det femte året med en fabriks-FFV. Alltid på E85.