Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DandanRacing
#899554
Lysande motorlampa visar ju bara att motorstyrningen tycker att något är fel, körde flera månader med en saab 9000 med lysande motorlampa då jag blandtankade 50/50 eller mer.. gick lite dåligtpå låga varv när motorn var kall och tempen gick under 10grader men som ett skållat troll på varv :twisted:
av errim
#899921
Hej! Tack alla! för tips och synpunkter! Nu har det ordnat sig.
Jag körde 9 mil och tankade sen 8 liter bensin. Körde en sväng o lampan lös. Hade av batterikabeln en stund och när jag sen körde så tändes inte lampan.
Jag har räknat lite och kom fram till att jag hade 42% E85 när lambdalampan tändes.
När jag tankat 8 liter bensin har jag 36% E85 i tanken och då tänds inte lampan.
Alltså ligger gränsen, för hur mycket E85 jag kan tanka, på mellan 36 - 42%.
Lennart. Har du manometer för att ställa BTRen? 240 har ingen nippel för manometer på railsen.
En annan konvertering jag funderat på är Ecoflexifuel. Fördelen med den är att man inte behöver klippa i bilens kablage.
Men det kommer att ta många mil innan den har betalat sig.
Någon som har erfarenhet av Ecoflexifuel ?
Mvh
Bengt
av Rådlös
#899937
Jag har ingen direkt erfarenhet av Ecoflexifuel, men har informerat mig en del på området.
Vi kan säga så här: Det finns i princip fyra metoder att konvertera en bensinbil till E85. Större spridare eller en extra bränsletrycksregulator. Detta kan vara överkomligt och enkelt. Det har dock den nackdelen att det finns ingen kallstart. Det går visserligen förhållandevis lätt att fixa.
Dom övriga två är först en så kallad Piggyback, som "din" Ecoflexifuel också räknas till. Det handlar om en elektronisk dosa som förlänger spridartiden så att det kommer mer bränsle i pulsen. Det finns ett trettiotal olika att välja på. Några svenska, men huvudparten är utländska tillverkningar. Det är inget fel i att dom är utländska, men man bör kolla upp att dom har en köldstartfunktion. Man kör på E85 i Sydostasien m.fl ställen. Där är iskalla vintermorgnar ganska sällsynt.
Flera av dessa piggyback har också den funktionen att man med en enkel knapptryckning kan ställa om till blandtankning (någon sorts medelvärde) eller enbart bensin om man skulle behöva köra på det i något läge.
I många fall är dom lättmonterade. Man kopplar in sig på kablarna med färdiga kontakter. På YouTube finns filmer där både barn och blondiner monterar en piggyback.
Om man jämför större spridare eller BTR-konvertering med piggyback, så anses spridare och BTR lite "klumpigt och nästan primitivt" jämfört med piggyback som då är lite mer elektronik och "mer i tiden". Det säger dock inte att spridare och BTR är "omöjligt". Det finns många som har lyckats bra med dom metoderna.
Den billigaste piggyback är svensk och säljs som byggsats, Flexitune II. Omkring 800 kr vill jag minnas (?) Den passar till en Volvo 200-serien som inte har sekventiell insprutning. Därefter ligger priserna från någon tusenlapp uppåt mot 3 000 kr.
Den fjärde metoden är också den dyraste. Det är en ommappning av styrdatorn. Priser uppåt 10 000 kr har nämnts. Sedan kan man naturligtvis kombinera ett par av dessa fyra metoder om det skulle passa rent tekniskt.
Jag har som sagt ingen mer erfarenhet mer än att jag har lött ihop en sådan Flexitune byggsats. Den som kan löda klarar också en Flexitune. Men på http://www.etanol.nu kan man hitta mer om detta. Både ett debattforum och länksamlingar med tips och fakta.
Helt utan erfarenhet är jag dock inte. Först har jag kört 5 år blandtankat i en 245. Nu är jag inne på det femte året med en fabriks-FFV. Alltid på E85.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#899938
Nedan hittar du en länk till en site som är specialiserad på etanolkonvertering.

http://etanol.nu/

Mvh GK
Användarvisningsbild
av lennarte
#900034
errim skrev:Lennart. Har du manometer för att ställa BTRen? 240 har ingen nippel för manometer på railsen.
Det verkar vara samma rails på alla motorer med LH2,4, Utom på 16V motorn. Jag letade efter en rails med mätutag till min (jag har 16V). Kom i alla fall fram till att det sitter på alla från c:a -91 - 92 års modell. jag ha gjort en egen lösning, hittade ingen bild just nu, men det finns nog under min låååga tråd om bränsleproblem. En bild på mon justerbara BTR hittade jag Misab.se c:a 900:-. Den sitter monterad direkt i railsen
Bild

Mvh
Lennart

El är bästa jag haft iaf. Hoppas dom g&o[…]

Vibration på höger sida

Jag ska syna dem och se om jag upptäcker n&ar[…]

Vänster bakfälg blir varm

Hej, jag har nu fått tillbaks ett problem me[…]

Volvo on call och GSM

Det där med 2025 stod i artikeln länkad […]