Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:I diagnostikboxen om du har någon?
Det är inte säkert där sitter någon box på 300 modellen. Där sitter ett annat bränslesysten, mer likt Motronic med mängdskiva i stället för tråd för att mäta luften. Annars är det ju "vanlig" service (olja, filter, luftfilter, tändstift) i första hand. Sedan kommer termostat, tempgivare för styrboxen, luftläcka någonstans före topplocket (insugningsrör bromsservo, slangar i övrigt (vevhusventilation i synnerhet)). Läcka efter topplocket (grenröret, främre avgasrör, skarven till katen, katen). Kolla (mäta) Lambdasonden. På 2/7/900 är det problem ibland problem med smuts och "dåligt" justerad spjällkontakt, har inte 100 koll på 340-in hur det funkar där, men det sitter säkert en spjällkontakt vid gasspjället här också. Min svärmor köpte en ny 360 GLE -88 sommaren -89 (den sista?) som jag servade några år, men den var ju så pass ny så dessa problem hann aldrig komma. Hon körde den i nästan 15 år men endast 7000 mil. (2 kopplingsbyten...)

Mvh
Lennart
Tack för så utförligt svar!

Tändstift är bytta!

Ska kolla om det finns nån sån Box men har för mig att jag aldrig sätt någon sån..
Luftläcka känns ju som något som kan vara troligt då den på tomgång är smått orolig o det durrar till i bilen med jämna mellanrum.
Också att det bara rycker när det är smygkörning i 30-40, på de farterna när man försöker hålla jämn gas.

Detta är en gl med b200f som sagt. -88. Har endast rullat 7000mil så konstigt att ja detta felet då...
1 kopplingbyte här med...

Mvh
Vissa av dessa modellerna ( om jag inte minns fel) hade lite problem med mängdskivan.
Det var väl så att denna motsvarar vad vi hade på Saab ,, den kärvade eller blev o centrerad sedan styrde den bränslemängden fel.
Samtidigt (i Saab världen) hade vi problem med bränsletrycks regulatorn som kolven inte ville som konstruktionen var tänkt.
Speciellt om bilen kördes lite ,, var väl ganska liknande system på dessa bilar.
Jag kan ha fel ,, men jag är nog inte helt fel på det..
ingesjo skrev:Vissa av dessa modellerna ( om jag inte minns fel) hade lite problem med mängdskivan.
Det var väl så att denna motsvarar vad vi hade på Saab ,, den kärvade eller blev o centrerad sedan styrde den bränslemängden fel.
Samtidigt (i Saab världen) hade vi problem med bränsletrycks regulatorn som kolven inte ville som konstruktionen var tänkt.
Speciellt om bilen kördes lite ,, var väl ganska liknande system på dessa bilar.
Jag kan ha fel ,, men jag är nog inte helt fel på det..
Vet du hur man kan kolla om mängdskivan sitter fel/är sliten på något sätt? Så kan man börja utesluta lite saker.
Samma med kolven då till regulatorn, går det också att kolla upp utan att behöva lämna ifrån bilen?

Tack för svar!
Hej
Troligen behöver du mäta de olika bränsletrycken.
Fanns en Kit för detta med ,, om jag minnes rätt,, 3 slangar och 3 manometrar.
Detta kopplades in på 2-3 ställen och sedan kollades det omm värdena stämde.
Har ej själv pysslat med detta utan jag hade ett par kompisar som arbetade på Saab som hjälpte till med detta.
Sedan det där med centreringen av luftmängdsmätaren så är nog det ett ovanligt fel och bara i normalfallet inträffa då ban hade haft isär detta.

Jag håller med föregående talare.[…]

Det låter ju som att det kan bli bra. Monter[…]

Min gör lika dant ibland . D3 chipad, 2011 d[…]

Svänghjulet.