Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stabben
#869932
Hej!
Tacksam för goda råd igen från kunniga 240:ägare/mekare.
Har en volvo 245 93:a GL (B230F) sedan 2006. Nybesiktigad UA. Fullservad enl. program på Volvo (26000mil), dvs den är välskött.

Min oljetryckslampa har plötsligt börjat lysa konstant när bilen är avstängd, men när jag startar så släcks den. Oljenivån är ok. Att kretsen får ström i alla fall förstår jag, men var får den ström ifrån om tändningen är av? Jordfel?
Kretsen är sluten då oljetrycket är lågt vad jag förstår från Haynes bok, vilket måste betyda att givaren fungerar eftersom lampan slocknar vid start, eller? Inga andra fel just nu på trotjänaren vad jag känner till.
Vänligen
/Martin
#869953
Är du absolut säker på att det är lampan för oljetrycket?. Lampan för generatorn kan göra precis som du beskriver när en diod i likriktarkretsen "går sönder". Annars måste det vara något i instrumentet, för, som du skriver, oljelampan ska inte kunna få ström med tändningen av. Generatorlampan får ström direkt från batteriet om dioden är sönder.

Mvh
Lennart
#870127
Hej
- Jo, det är den röda med oljekannan på och bara den, skumt! Kanske ska börja med att montera ut instrumentpanelen och kolla bakom vid lampan om något är galet. Ett tuffare jobb är att lyfta framvagnen och kolla kablaget underifrån, sladden verkar försvinna nedåt vid generatornkablaget när man kikar ovanifrån. Nu är mitt bilbatteri på laddning också - höll i ca. tre dagar med denna lilla lampa på. Får väl ta bort lampan i värsta fall :)
Tittade i reparationshandboken för Volvo 240, i visning av kretsar för kombinationsinstrument, och jag tror jag förstår vad du menar Lennart. Lamporna ligger dessutom bredvid varandra.
Med vänlig hälsning
/Martin
Senast redigerad av 1 Stabben, redigerad totalt 0 gånger.
#870170
Stabben skrev:Nu är mitt bilbatteri på laddning också - höll i ca. tre dagar med denna lilla lampa på. Får väl ta bort lampan i värsta fall
Detta tyder också på att det är laddningslampan som lyser. Om du kollar bak på generatorn så sitter där 2 grova kablar, en röd och en blå (brukar vara blå) och en klen röd men flatstift. Den kabeln går direkt till laddningslampan. Prova att (med tändningen på) ta bort den kabeln och kolla vilken lampa som slocknar. Gör likadant men kabeln till oljetrycks kontakten. Den sitter vi oljefiltret. I båda fallen ska den ena eller andra lampan slockna. Om du skulle ta bort lampan för generatorn så slutar generatorn att fungerar.

Mvh
Lennart
av Stabben
#870362
Ok, ska försöka hinna meka lite idag eller imorgon. Konstaterade också att oljetryckslampan verkar omvänd mot de övriga. Den lyser inte när tändningen slås på och bilen startar (vilket alla andra gör som vanligt), men lyser ensam när bilen är avstängd.
Återkommer
/Martin
#870411
Stabben skrev:. Den lyser inte när tändningen slås på och bilen startar (vilket alla andra gör som vanligt), men lyser ensam när bilen är avstängd.
Detta är typiskt för generatorlampan när en diod är trasig i generatorn. Ska verkligen bli spännande att höra vad det är, när det blir fixat.

Mnh
Lennart
av Stabben
#870779
Godkväll!
Har tyvärr bara orkat med att montera ur instrumentpanelen - småbarnslivet tar tyvärr resten av krafterna. Hittade inget konstigt bakom. Tog ur lampan dock så den slipper dra batteri och startade bilen som verkar må bra utan lampan. Förbasskat trångt och oljigt mellan oljefilter och generatorkablage där oljetrycksgivarsladden går ned.

Nej, nu är det så att på fredag ska den in på 25500 milaservice på Bilia, så då ska jag be dem ta en titt vid givare och generator eftersom de ändå är där och byter oljan och filtret.
Återkommer då om inget annat sker som är värt att berätta.
/Martin
av Stabben
#872585
Hej igen!
Hämtade ut bilen från Biliaverkstaden i fredags - men teknikern hade inte sett något konstigt vid kablaget där generator och oljetrycksgivare sitter. Träffade också en mekaniker i min BRF idag och han trodde på jordfel mellan oljetryckgivare och instrumentpanel. Han berättade också en uppmuntrande historia från den tid han jobbade på skroten. De tömde då Volvo 240 på olja och kylarvätska och efter timma gick den fortfarande (om än mycket ansträngt) och de gjorde samma sak på en Ford också men den skar direkt :)!
Får klara mig utan Oljetryckslampa tills jag orkar felsöka i kablaget.
/Martin
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]