Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crobe22
Hejsan.

Är det någon som vet vad som gäller när man byter motor på en 240- 86a.
Jag har en 740 tick motor som jag kan ta av en polare där tanken är att stoppa i 240n. men tror ni det blir problem med besiktningen och så.

Är nybörjare på detta så don't judge :wink:
av Rådlös
Det finns säkert dom som kan det med "förbundna ögon och ena handen på ryggen". Jag kan det inte, men förstår så mycket att om du tar en jämnårig motor från den ena till den andra bilen, så har du garderat dig rätt mycket. Det finns dock ett annat krux. Om fördelaren sitter på kamaxeln i 740-motorn så passar den inte. Det montaget får helt enkelt inte plats i en 240. Där i 240 måste fördelaren sitta i motorblocket. Och inte nog med det, fördelaren skall ha drivning också när den sitter i blocket. Det får den från mellanaxeln när det är en 240. I en 740 finns (kanske ?) inte den funktionen eftersom fördelaren (kanske ?) sitter på kamaxeln.
Du måste reda ut detta i första hand. Det går säkert att flytta över mellanaxeln om man är så händig.

Men till sist detta om att byta motorer. Om det är något i avgasbestämmelserna som gör sig påmind, olika årgångar eller olika modeller på motorer, så fråga i första hand Bilprovningen om vad dom säger. Dom har Frågor och Svar på sin hemsida och det går även att nå dom på telefon. Det är ju så att Transportstyrelsen (Bilprovningens överordnade) ställer upp reglerna, då kommer dom att följa sina regler också. Då håller det inte att säga "På Volvoforumet sa dom att man får göra så här!" Det är fortfarande Transportstyrelsens regler som gäller till 100%. Kolla upp med dom så att du är på rätt spår. Det vore ju "pyton" om du får kassera hela projektet när du är klar.

Ett tillägg: 740-fördelaren passar inte även om du lyckas flytta över mellanaxeln. Det måste vara 240-fördelaren. Så man kan säga så här: Släng inga delar från någon av motorerna innan du är klar och allt fungerar.
Bara en fråga av allmänt intresse till sist. Är det insprutningsmotorer eller förgasarmotorer i ditt projekt?
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av mange240
Som jag förstått det bör man försöka använda sig av bilar med lh2.4 alternativt konvertera till det. Du har inte det i din 240 vilket innebär att du måste ha kabelhärva från en nyare 240, 740 motorn har det om den är nyare än 90. Detta är ju för enklast möjliga konvertering, dock är nog detta lättare sagt än gjort. Besiktningen kommer du få problem vid, du måste ju regga in bilen med denna motor, vad som krävs för det törs jag inte svara på. Hittade en tråd på garaget.org med lite relevanta länkar . http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144179
Värmepaket 940

Läs detta. https://www.jagrullar.se/forum/vie[…]

Problem med värmen på 740

Gött att vara till nytta ibland....😁😁

Ingen byter skärmkanter fram, byt hela sk&aum[…]

Motorfästen XC60 -17

Man ser att det spruckit. Iaf det övre. Men d[…]