Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter ha bytt till vinterdäck och hjullager bak och kört ett par veckor så är jag ganska nöjd med bilen, det som irriterar är ju vibrationerna på låga varv

När man ska åka iväg och släpper kopplingen så kan de dunka till i bakvagnen, vibrerar/dånar redigt vid 1300-1600 och avtar direkt efter de tills man lägger i nästa växel vid de varvtalet, tycker även att det känns lite glappt vid höger bak när man kör i hålor osv. motorbromsar man och gasar till lite för hastigt så dunkar de till ordentligt i bakvagnen

Kollade drivaxlarna och de var fina i splinsen, alla bultar var åtdragna. bröt i bussningarna och tyckte att de bakre bärarmsbussninarna(de som sitter i bakaxel/bärarm) var lite mjuka speciellt den högra, om inget annat så såg de inga vackra ut

Så är ganska säker på att det är de bakre nedre bussningarna som är boven i dramat, tydligen vanligt att de blir dåliga på 240, har svarvat ett i/urpressningsverktyg för å byta de bussningarna

Någon annan som haft problem med de bussningarna?
ska inte va den som är den som klagar ändå mer på temas grejjer. MEN en polare bytte fram på sin golf för ett halvår sen. de tog slut helt under vår/sommar. De monterades korrekt också eftersom han jobbar på bilverkstad. Nu sitter det nya original där, och det verkar fungera perfekt.

Har själv kört slut på temabussningar i en citroen ja hade 2 år, och en Bakre länkarmsbussning/fram på bmw:n 1år

Ja kanske inte körde speciellt snällt heller. men tycker de borde hålla längre med tanke på att det är riktigt monterat osv...

Å andra sidan har jag hört de som bytte för 5-6år sedan, och samma bil rullar med samma temabussningar fortfarande 8tusen mil senare utan problem.
Ja borde väll inte efter egna erfarenheter köpa dom där, men jag vill inte vänta tills nästa vecka innan jag får dom, så risken finns att jag köper dom när jag åker förbi i morgon.

Nu är det ju vinter med då går de inte så hårt åt bussningarna om det nu kan komma snö nångång

Mvh
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]