Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Deedum
#803781
Uppdatering.
Jag bytte bränslerelä för två månader sedan, och bilen har gått mycket bättre.

Igår tändes lambdalampan för första gången sedan bytet. Det var när bilen stod på tomgång i tre-fyra minuter. Felkoder som förut, plus 2-2-1.

Funderar på om den drar in luft någonstans – i avgassystemet?

Någon tanke?
av Deedum
#806176
Jag har tagit upp felsökandet igen.

Motorn går ned i varv, som den ska, efter någon minut på tomgång. Jag antar att om kallstartsventilen stod öppen skulle varvet inte gå ned, eller? Det var +10 ute idag.

Jag har sprutat startgas över alla slangar och runt spridarna. Inget hände..

Jag mätte resistensen över kallstartsventilen, och den verkar ligga på 8 ohm, ca.
Spänningen mellan stiften på kabeln är noll, och mellan kabel och jord 12V. Diagnostestet där man kollar om spridare, tomgångsventil och kallstartsventil klickar var som förut: kallstartsventilen klickar inte och diagnoslampan blinkar snabbt.

Felkoder som vanligt 2-3-1 och 1-1-3.

Någon som har ett bra tips på hur man kollar läckage på avgassidan? Allt blir ju så varmt med en gång så det är svårt att känna efter med handen...

Nästa grej att kolla är kanske motortempgivaren, men den sitter så svåråtkomligt..

Hjälp mig någon :)
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]