Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
Hej,har en 440 95:a. jag har ett "skrapande" ljud när jag lagt in trean och gasar,tror bara det e på trean. en litet skrap sen hörs inget mer. kan det ha med växellådsoljenivån att göra?
av N0RBERG
Låter det varje gång du lägger i 3an eller uppkommer ljudet bara ibörjan på bilkörningen och sen inget mer?
Har för mig att ABSen gör någon form av självtest strax efter att man börjat köra. Hörs ett konstrigt skrapaktigt ljud då.
Användarvisningsbild
av jonny692
Jag tror det bara e i början efter ca 30 m eller nåt sånt, om man fortsätter på tex 2:an så ska det väl höras då med? ska kolla nästa gång jag e ute och kör.
Hur vet man om oljenivån e för lite i växellådan?
Användarvisningsbild
av jonny692
Jag växlade inte upp till 3:an utan låg på 2:an och vid ca 30 km så lät skrapet igen.
Användarvisningsbild
av vetten
Är du säker på att skrapet kommer från växellådan? I så fall, kommer skrapet när du växlar eller när växeln är ilagd, ibland så kan det vara så enkelt att det är en värmesköld som vibrerar just vid ett visst varvtal och moment.
Kollar oljenivån i växellådan får man göra vid påfyllningspluggen och det bästa sättet brukar vara att man helt enkelt fyller på olja tills det rinner över då är nivån rätt, det är ofta ganska bökigt att hitta och komma åt påfyllningspluggen och man kan ibland behöva någon typ av slangstump för att komma åt och fylla utan att spilla.
Användarvisningsbild
av jonny692
Skrapet kommer när växeln är i. växlar jag till trean så kommer det direkt efter jag lagt i den och kör jag på tvåan så kommer det efter en stund, jag vill få det till att skrapet kommer vid ca 30km vilken växel jag än har i. jag lägger i trean strax innan 30. Jag tror skrapet kommer vid hjulen? lite svårt att höra vart det kommer ifrån :???:
Läste nånstans att man får ta bort plastskyddet undertill för att komma åt oljepluggen?
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]