Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kacklaborg
Har gått och köpt en Volvo 460 -95 sen gamla Polon sa upp sig. Jag har förstått att det finns lite att hålla koll på med dessa bilar: själv kan jag fylla på spolarvätska och bensin i en bil - thats it. Så jag tänkte jag skulle ta och lära mej ta hand om min nya vän. Finns det nån typ av basic grundkurs i hur man servar sin gamla Volvo eller liknande? Hur man byter filter, kollar kablage, vad man rutinmässigt ska gå igenom etc. Jag har ingen i bekantskapskretsen som jag skulle kunna lära mej av tyvärr. ??:-/
av Rådlös
Du kanske har hört talas om verkstadshandböcker? Dom finns på dom större bilprylvaruhusen och kostar visserligen ett par hundralappar, men kan i vissa tillfällen betala igen sig själva lite beroende på vad som skall åtgärdas och hur. Och så naturligtvis hur brukaren (du själv) upplever situationen. Jag vet t.ex människor som blockerar sig psykiskt mot enkla tekniska ting och blir fullständigt hjälplösa. Dom vill t.ex inte veta hur en hiss fungerar, men dom vill gärna utnyttja den och klarar det utan ångest eller annan rädsla.
Om du inte har en sådan inställning utan läser dom tips och instruktioner som bjuds, så kan du komma långt. Du kan ju även få hjälp här när boken inte räcker till.
Flera av böckerna finns (har funnits) på biblioteken. Du kan ju "mjukstarta" den vägen och se hur du tar till dig innehållet. Tycker du att det verkar enkelt och du känner att boken vänder sig till dig, så går du och köper ditt eget exemplar.
Jag antar att bilen som du har köpt saknar instruktionsbok? Det brukar gå att köpa sådana på antikvariat och Blocket eller Tradera. Det står inte hur man reparerar sin bil, men ger vettiga råd till ägaren om skötsel av bilen. Och just Volvos instruktionsböcker har ett gott rykte för att vara lättlästa. Det gamla teveprogrammet Trafikmagasinet, "Rattmuffen", testade ett antal böcker och kom fram till att just Volvos böcker var ett föredöme.
av Kacklaborg
Då ska jag ta en tur till biblioteket - problemet är ju att jag VILL veta hur bilen fungerar men saknar nån som kan visa mej :-)
Tackar för goda tips!
Finns det förresten nåt på You Tube som rekommenderas?
av Rådlös
Du får nog söka på YouTube, men jag misstänker, vet dock inte, att det som visas där är mest "glada ungdomar" som vill visa hur fort dom kan köra i sin 460. Grejen är väl lite så att bilen trots allt inte är så jättevanlig. Om jag inte har fattat det helt fel, så var det väl så att bilmodellen var populärare i England och Holland än i Sverige? Det lär finnas reservdelar där i dom fall att det inte finns i Sverige.
En fråga: Har du fått med någon servicebok till bilen? Alltså den boken där bilverkstäder skall stämpla när dom har gjort service på den. Det brukar ju vara så att den som är förste ägaren på bilen sköter det med regelbunden service. Senare ägare brukar i värsta fall inte bry sig så mycket om regelbunden service sedan alla garantier har upphört. Jag säger inte att det är så på din bil, men situationen är inte ovanlig. Det finns ju vissa delar som skall bytas efter ett fastställt tids- eller milschema. Kamremmen hör till detta (om du nu har en rem? Det kan vara kedja i stället. Jag är okunnig om detta. En kedja anses hålla mycket längre. Jag ser på Wikipedia att din motor är en Renault-motor. Det behöver inte vara något illa med det om den bara är välskött) och det är viktigt att remmen byts i dom rätta intervallerna. Vet man inte när det är gjort, så bör man göra det ganska omgående för att veta säkert. Då noterar man datum och miltal och sparar den dokumentationen.
Vintern står för dörren. Du bör kolla fryspunkten på kylarvätskan. Det kan en lite större bensinstaton hjälpa till med. Maxpunkten på kylarvätskans fryspunkt är -35°C. Bor du i Norrland skall du nog sikta på något sådant för att känna dig säker. Egentligen skall man byta kylarvätska var annat år, men det är inte så många som följer det. Sedan är det ju inte fel att kolla upp att batteriladdningen och tändningen överlag fungerar som det skall. Kolla även om oljan och filtren (oljefilter och luftfilter) är bytta inom känd tid. Olja bör bytas varje år. Helst inför vintern.

Nu vet vi inte under vilka förhållanden du har köpt din bil. Du och säljaren kanske är goda vänner och han har ärligt redogjort för bilens kondition? Då är ju mina råd här lite överkurs, men ställ annars frågor om du undrar över något speciellt. Och som sagt, med en instruktionsbok för bilmodellen kommer man långt.
av Rådlös
Att byta olja och filter själv är inte så svårt. Men det krävs någon form av billyft, smörjbrygga eller pallbockar. Man måste komma under bilen och jobba. Dessutom krävs det något att ta vara på den gamla oljan. Därför är en så kallad Gör Det Själv-hall ett bra ställe. Flera större bensinstationer har sådant. I alla fall i tätorterna. Man brukar även kunna hyra verktyg där. Och spilloljan i det här fallet, brukar dom också ta hand om.

Om man skulle göra en generell beskrivning så kan det gå till så här: Man varmkör motorn så att oljan rinner lättare. Den behöver inte vara "glödhet" men ändå i arbetestemperatur. Så kör man in på GDS-hallen och upp på lyften/smörjbryggan. Innan man lyfter upp bilen, om det är en billyft, så tar man av oljepåfyllningslocket som sitter uppepå motorn. Detta gör man för att det inte skall bli vacuum när man häller ut oljan. Om det blir det tar det onödigt lång tid och man hyr GDS-platsen på tid. När det är klart så lyfter man upp bilen. Vissa bilar i dag har en bottenplåt eller hasplåt. En skyddsplåt (ofta av plast) under i stort sett hela motorrummet. Den får man lossa. Det brukar vara skruvar utmed långsidorna på plåten. Sedan får man lokalisera oljetråget, alltså den understa delen av motorn. Längst ner, i riktning mot marken finns en bottenplugg. Det är helt enkelt en mycket kort skruv och skruvskalle i en kort enhet. Det kan vara olika med greppfästet på pluggen. Ibland är det utvändig sexkant (som en vanlig "bultskalle") och ibland kan det vara en utvändig fyrkant. Detta varierar mellan olika bilmodeller. Som om inte detta vore nog, så kan det finnas invändiga sexkant eller fyrkantgrepp, Insex heter det om det är sexkant. Det finns säkert fler varianter på detta. Jag har inte sett alla. Så i det här läget gäller det att veta vilken fattning pluggen har. Antag att man redan vet det, då är det bara att öppna bottenpluggen om man har sett till att det finns någon form av uppsamlingsanordning. Är det en GDS-hall så brukar det vara en tratt på några rörliga rör som går till ett kärl av något slag. Gör man det själv hemma på gården/parkeringsplatsen eller annat så måste man ha en balja eller ett tråg av något slag. Och motorn rymmer ungefär 4 - 5 liter olja. Det tråget man har måste då rymma lika mycket. När oljan rinner ut ger man sig på oljefiltret. Det har man kollat in i förväg var det sitter. Det finns speciella spännverktyg för att ta loss ett gammalt oljefilter. Har man inte det, så finns det en "redneck junkyardmetod". Man kör helt enkelt en stor skruvmejsel rakt igenom filtret, diametralt, så att mejseln bildar ett vridhandtag. Men detta får ses som en nödåtgärd om man inte kan göra det med verktyg. Och som sagt, på GDS-hallar kan man hyra verktyg. Därpå låter man också oljan rinna ut. Låt det rinna och droppa. Det kan ta några minuter.
Sedan sätter man tillbaka bottenpluggen och ett nytt filter. Om bottenpluggen har en tätningsbricka av koppar så är det vanligt att byta ut den. Det har dom ofta om greppskallen är utvändig sexkant. Det kan förekomma andra tätbrickor av olika modeller också. Det hör till det man får undersöka först.
Det nya oljefiltret så, Där tar man med fingret en droppe olja, eller två och stryker runt på den gummiringen som sitter närmast ytterkanten på oljefiltret. Alltså den delen som kommer att sitta mot motorblocket. Det gör inget om det är den gamla smutsiga oljan som man doppar fingret i, det är så lite det handlar om. Detta gör man för att, hör och häpna, man drar inte åt filtret med något verktyg! Då behövs det lite glid på gummiringen så att den följer med runt när man drar åt för hand. Man kan säga att man drar så hårt man kommer åt med enbart handen. Alltså med ett stadigt handfast grepp.

Har man en bottenplåt så är det dags att sätta fast den igen. Sedan sänker man ner bilen om den står upphissad. Därpå häller man i den nya oljan av rätt sort och volym, som man har tagit reda på i förväg. Antag att motorn rymmer 4,5 liter olja, den den säljs på 5-litersdunkar, då får man se upp så att man inte överfyller. Man får använda oljestickan på vanligt vis för att kolla. Sedan provstartar man motorn och ser så att det inte läcker någonstans. Är allt bra så har man gjort dagens bilservicejobb. Har man varit i en GDS-hall så gäller det ju regler där att man slänger det gamla filtret i någon avsedd soptunna och torkar bort eventuellt oljespill och skräp efter sig. Slarvar man med detta så blir det ju genast "skrivna klagolappar i tvättstugan-syndromet" och någon av personalen går en övervakningsrond för att se att alla sköter sig. :-(O) ??:-/ :oops:

Detta har jag nu beskrivit rent generellt hur det går till. Det kan vara annorlunda beroende på hur bilen och motorn ser ut och är uppbyggd. Men det vet jag inte så mycket om i det här fallet. Så detta blir min gardering.
av Rådlös
Det kan låta normalt med 10 000 mil på kamremmen. På 200-serien är det 8 000 mil. Om remmen ser ny och fräsch ut så kanske man inte behöver tvivla på det. Det bästa är ju dock om det finns något kvitto på inköpet eller annat som styrker uppgiften. Även om ägaren har bytt själv, så har han ju i alla fall köpt en rem någonstans.
Så försök bokför så mycket som möjligt med datum och miltal. Det underlättar i första hand för dig själv men också för någon eventuellt efterkommande ägare.
Användarvisningsbild
av vetten
8000mil är det på karemmen på 400-serien, ska du byta olja så behöver du en 8mm invändig fyrkanthylsa och köp en riktig hylsa INTE biltemas universal eftersom den är totalt värdelös. Oljefiltret sitter ju på framsidan av motorn och är ganska lätt att komma åt att byta obs att man byter alltid filtret samtidigt som oljan.
Tipset att köpa en Haynes reparationsbok är ett nästan absolut om du inte har större erfarenhet av att meka bil en sån kostar runt 200:- på biltema och är mycket välinvesterade pengar. Det finns flera typer av oljefilterverktyg men en sån här borde duga:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... er-191421/

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]