Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tallbacka
Hej på er.

Jag är ny här på forumet,men inte ny med en Volvo 440,har haft den sen ny d.v.s från år 1996.

Har ett bekymmer,kylarvätskan har blivit troligen blandad med olika kylarvätskor och med testinstrumentet har den dåligt motstånd mot köldgrader.
Nåja,jag tömde systemet,med att ta ut den röda proppen på högra sidan i botten av kylaren,det kom ut ca 4,5 liter.
Är den mängd den rätta,så man vet att man fick ut rätt mängd,hittar ej information hur stor mängd det finns normalt.

Dessutom,när jag gjort detta,fyllde jag på med nytt utblandat till rätta % mängder,och fick kört den varm och testade på nytt,samma resultat,alltför dålig köldbeständighet.
Har mätt med tre olika instrument så det måste vara nåt annat fel,t.ex vad jag misstänker att jag ej fick tömt kylvattnet ordentligt,kanske det finns kvar i motorn och kupebatteriet gammalt kylmedie.

Kan någon informera mej om hur jag skall göra det på ett riktigt sätt och få det tömt ordentligt.
Och hur skall man lufta systemet ordentligt efter man fyllt på nytt.

Hoppas på svar.

Tack.
av DannePe
Cirka 6liter ska kylsystemet rymma, B18FT motorn rymde 7liter om jag kommer ihåg rätt.

Vad får du för köldgräns på glykolen när du mäter?
av Tallbacka
Tack för informationen,som sagt jag fick ut endast 4,5 liter så det finns gammalt kvar.
Frågan är bara att hur göra för att tömma allt bort?
Användarvisningsbild
av vetten
Enklaste sättet att få ut så mycket vatten som möjligt brukar vara att ta loss en slang om sitter så långt ner som möjligt på motorn och kylaren och ha locket till expansionskärlet öppet.
av Rådlös
Om du följer Vettens instruktion, så kan du hjälpa till att få ur den gamla kylarvätskan genom att spola på uppifrån i någon lämplig slang med rent vatten. Ta också ur termostaten. Den är ju stängd så länge som det är kallt vatten på den. Den öppnar inte förrän vid 80 - 90°. Och så länge den är stängd cirkulerar inget vatten.
Du säger att du har haft olika kylarvätskor. Det finns i princip två olika glykoler. Etylenglykol och Propylenglykol. Båda är framställda av etanol, men dom färdiga kylvätskorna är lite olika. Etylenglykol är förhållandevis billig, men rejält giftig. Det är den absolut vanligaste. Propylenglykol är miljövänligare och dyrare. Det är dock ingen hälsodryck. Om man blandar dessa olika fungerar dom visserligen som frostskydd, men det går inte att mäta någon lägsta fryspunkt. Det finns också en värre olägenhet. Kylvätskan blir brun som rostslam och det har skrivits på forum och andra sammanhang att det kan bli slamproppar som sätter igen systemet. Detta senare är alltså bara obekräftade rykten. Jag har aldrig sett det. Men å andra sidan har jag inte sett allt.

Jag antar att du menar med olika kylarvätskor: Olika färger?
Då är det så här att det finns ingen gällande färgkod för dom båda glykolsorterna. Både etylenglykol och propylenglykol kan ha vilken färg som helst.
Så när du köper glykol, håll dig till en och samma sort hela tiden. Det behöver inte vara samma färg, bara det står på flaskan/dunken t.ex "Etylenglykol". Då blir det rätt.

Både biltillverkare och glykoltillverkare ger anvisning att man skall byta kylarvätska vart annat år. Det är inte många bilägare som följer detta, men det gällande rådet är så. Det är inte glykolen i sig själv som förbrukas, utan korrosionsskyddet. Det är någon form av silikat. Googla på det ordet. Det finns visserligen "förnyelsesatser" med enbart korrosionsskyddet, men det gäller att hitta dom också. Sedan bör man nog hålla koll på fryspunkten om man har hällt i större mängder vätska.
av Tallbacka
Stort tack för det senaste svaret om hur man skall göra och även den fina informationen som gäller för t.ex Volvo 440 angående kylarvätska.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]