Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lokove
Hej!
Jag har en 240 -88 med en B 230F motor i. Jag har nu lyft ur motorn för att dels snygga upp den och dels att kunna byta koppling lite enklare. Motorn har gått 22 000 mil och jag tänkte även byta kamrem. Jag vet inte sedan vad som är gjort åt motorn förutom ren service.
Vad bör jag göra mer? Vad är det dags att göra med motorn? Jag är inget mekanikerproffs utan bara normalt händig. Bör jag byta vattenpump, sota eller något annat?

Vad tycker ni?

Händigheten normal och budgeten är något snål...

MVH Ove
av Henke3
kolla dränhålet under vattenpumpen om den har läckt, byt isåfall.
byt bakre vevaxeltätningen när du har ur motorn och byter kopplingen.
av lokove
Tack för tipset. Är det kanske dags att byta vattenpumpen ändå?
//Ove
av Arne
Rengör vevhusventilationen. Det är lätt att komma åt hela burken då motorn är lös.
av lokove
Tack för tipset Arne. Vad rengör man hela motorblocket med innan målning. Lacknafta, T-röd???

//Ove
Användarvisningsbild
av Frrla
Hur är det med insugspackningen på dessa motorer då? hört att de brukar bli torra och läcka på E motorerna.
Är den på väg att bli torr är de ju lättare å byta om motorn ändå är ute tänker jag.

Kanske värt att känna på den lite om du har en bit som sticker ut lite? Minns inte riktigt hur de såg ut på F-motorn just nu.
av lokove
Tack för tipsen. Jo avgas, insugs, oljetrågspackningen och ventilkåpspackningen byts oasett skick. Oljetråget rengörs och jag tror jag byter vattenpumpen. Sen får jag se. Nja tänddelarna byts också.

//Ove
av AmazonSleper
Byt då packboxarna i runt veven med när du liks håller på :wink: Till rengöring skulle jag säga tvättthiner :wink:
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]