Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Går det att koppla så pass, att man kan ta styrström till ett relä, från knappen då man vrider den på parkering. Men strömmen stänger av när man vrider på halvljuset? ?:-/

Tänkte koppla så dimljus tänder när man vrider ett knäpp och stänger automatiskt av när man vrider på halvljus. Eller måste man ta en dödande signal från halvljuset till ett annat relä som stänger det första relät? Går det ens? ??:-/

Hängde någon med på detta? :-O)
Är själv ingen hejjare på el. Lite kan jag kanske... :roll:

Man får lite knasiga ideér när man sitter ensam. Men de vore ju bekvämt å slippa glömma dem på om farbror blå någonstans stå.. :-DD
det där var nästan samma som heroglyfer för mig.
Du menar att man har ett till relä mellan? men då slocknar väll parkeringen också när halvljuset tänds?

EDIT:

Sitter här och funderar lite. ett relä som bryter jord när halvljuset tänds. det bryter alltså på signal.
Typ detta
http://www.mekonomen.se/bil/forbrukning ... -pa27118sv

men då kommer det tändas när jag slår på helljuset eftersom halvljuset slocknar (reläts spänning tappar och de jordar igen).
Då kopplar man samma kabel till helljuset.
Men där blir det då "bakström" och allt kommer lysa jämt om jag förstår det hela rätt.

Då får man koppla en diod, som en form av backventil eller envägsriktare på själva kabeln från helljuset?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... q=diod+10a

Skall detta fungera?
Behöver man 2 dioder? En på varje "matning" från respektive + från H4 lampan?

Nu ska jag lägga mig blir snurrig..
Senast redigerad av 1 Frrla, redigerad totalt 0 gånger.
Som lindern säger: Plussidan av spolen på det relä du vil styra kopplas till p-ljusmatningen OCH minussidan av reläspolen kopplas till halvljusmatningen. Då slår reläet till vid P-ljus och ifrån vid halvljus. Tyvärr även till igen vid helljus (för då släcks halvljuset), men det kanske inte spelar nån roll?
Jag skulle sätta två relän, först ett som slår till via manöver från parkering, sedan ett växlande relä efter det till dimljusen där "nolläget" (87a) matar dimljusen, och manöver till det tar du från strömbrytarens läge för huvudljuset, så när du slår på det läget växlar relät över till den tomma utgången (87) och dimljusen slocknar.

Alltså, 87 från första relät till 30 på andra relät, dimljusen ska till 87a på andra relät. 86 på första relät till parkering, 86 på andra relät till ljusströmbrytarens huvudljusutgång.
(och dom andra anslutningarna ger sig självt, 30 på första till batteriplus, 85 på bägge till jord)

Edit, att man bör göra så istället för att ta det via halvljustråden som föreslagits är för att OM halvljustråden brinner av så fungerar ju inte dimljusen heller.
nu har jag kopplat som du beskrivigt från knappen.
1 problem dock. mätte strömmen till 21/5w lampan fram, och den ger matning på båda kablarna när man har parkering på knappen. fattar inte hur det fungerar. båda lyser inte samtidigt någon gång heller. och det fungerar som det skall med 21/5w annars.

Ska få tag i ett till växlande relä och byta ut det vanliga, så ljusen inte är tända när 21wattaren lyser. för så är det nu. Annars fungerar det precis som jag vill att det skall göra.

Update: vart 3 relän på rad för att det skulle fungera. 2 växlande och ett "vanligt".

Nu ska jag bara koppla knapp till kupén som går förbi denna koppling, så jag kan köra med dem på när dimman å annat jox slår till :)

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]