Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Suprioten
Tjena! Jag har problem med att min kylarvätskenivå sjunker långsamt. Jag tror jag har lokaliserat läckan till de två rören i torpedväggen som går in i kupén. Jag bytte nyss båda dessa slangar.
Men när jag känner på torpenväggen där slangarna går in så är det blött där. Jag misstänker att det inte är tätt runt de små rören som sticker ut där som man sätter på slangarna på.

Har ni några tips på hur jag kan få det tätt där?
av Rådlös
Om det blöta finns i motorrummet så är det ju bara slanganslutningen att välja på. Har du dragit åt slangklämmorna? Är du säker på att du inte har stukat rörstosarna på något sätt så det blir dålig passform mot slangarna? Har du kollat så att läckan inte är på insidan och rinner utmed röret till motorrummet? Lyft på mattorna vid förarplatsen.
av Suprioten
Jag har inte hittat någon vätska vid under mattorna vid förarplatsen. Slangklämmorna har jag dragit åt.
Men jag kan ta en titt på det där senare idag med för att vara säker.
av Suprioten
Slangklämmorna sitter bra. Om jag kollar vid förarplatsen så är det lite vätska bakom en oval svart sak som slangarna går igenom. I motorrummet så är det något typ 0,5cm brett svart mjukt runt rören som går ut. Dom är rätt blöta.

Något som vet hur jag ska felsöka ytterligare eller fixa det?
av Comonrail
Skruva loss båda slangarna sätt vatten tryck via den vänstra anslutningen som sitter på torpedväggen. Med en vatten slang men se då till att du får tätt där du sätter på slangen vid torpedväggen. Låt vattnet rinna för fullt och titta och lyssna inne i kuppen om du kan höra eller se något vatten komma rinnandes.
Reklamation hos verkstaden?

Ja, om nu den bilfirma jag brukar anlita till s&ar[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till v5[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid tr[…]

@kebabpizza , finns sånt i Luxemburg?