Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malish
Kan eg inget om dessa bilar, har skruvat lite med 460 i utbildningssyfte men det är väl allt jag kan om dem.

Vad finns det för fördelar/nackdelar hos 4 serien?
Vad ska man kolla extra noga på om man ska köpa en?
vilken motor/växellåda är "bäst"
Årsmodeller?
Utrustningsalternativ?
osv.

kort sagt, hur bör en "hygglig" 4 serie vara?
Vad är det man absolut ska undvika med dessa bilar?

det jag söker eg är en enkel, billig och lättmekad bil. helst billig i drift också.
har en 855 GLT (170hk) just nu och vet att det inte riktigt går att jämföra, är väl närmast som att jämföra äpplen med kiwi eller nåt åt det hållet.
Användarvisningsbild
av vetten
Om du ska köpa en 400-modell så ska du välja en så ny som möjligt -94. -95 var sista årsmodellerna och vill du ha en sugis så välj tvålitersmotorn annars är ju turbon roligare och relativt lätt att trimma. Det är Renaultmotorer i samtliga och även växellådor, tror att den växellåda som anses bäst heter M59. Kolla att det är så lite rost som möjligt naturligtvis sen att all elektronik fungerar då sådana fel är ganska vanliga på dessa bilar. Jag har ägt två 440 och två 480T och faktiskt inte haft mera fel på dom än någon annan bil jag ägt. Dom tidiga årsmodellerna var behäftade med en massa elfel så dom bör man passa sig för, annars så tycker jag att det är en rätt bekväm och trevlig bil att köra och vid normal körning ganska bensinsnål.
Dessa bilar kan vara ganska välutrustade allafall om du väljer turbomodellen eller 480-in, färddator, ac, läder eller halvskinn klädsel, osv.
Dom vanligaste felen och även en hel del lösningar på dessa hittar du här på sidan om du kollar lite här under 400-tråden.
Tänk på att det ändå är en nästan tjugo år gammal bil så att hitta ett fint ex kan vara ganska svårt, men hittar du ett fint ex som inte är rostigt och muggigt och där allt så kan det vara ett utmärkt köp eftersom priset på dessa bilar är lågt.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]