Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thomaasolund
Tjena, Nu har 440:n lagt av.
Den har bara stått och samlat damm i ca 2 års tid, och nu när jag tänkte ha igång den så tänder den inte!
Ingen gnista alls! Har bytt tändstift,tändahattar+kablar och köpt en ny fördelare och rotor.
Trotts det då vill den inte starta! Någon som vet vad det kan vara för fel?
Användarvisningsbild
av vetten
Hej och välkommen till detta eminenta forum.

Tyvärr verkar det som massor av 400-serie ägare har förträngt denna modell :( så ibland känns det som om det bara är jag som svarar här!!!
Kom igen alla ni andra som också kan och vet :mrgreen:

Ok, nu till ditt problem. Eftersom bilen har stått ett tag så kan jag bara börja med att referera till ett antal av mina tidigare inlägg både här och där.
Det vanligaste felet är att det bildas OXID i kontaktstyckena och som ställer till massor av liknande fel, jag säger inte att det är detta fel på din bil, MEN :-O) Jag skulle ändå börja med en rejäl rengöring av samtliga kontaktstycken och då menar jag även dom som sitter i motorstyrboxen och CEM-en :-)-)

Börja där och kom igen sen så får vi hoppas att vi kan få med några fler som kan denna modell :mrgreen:
av Rådlös
Det är säkert rätt som vetten skriver, men om du gör lite felsökning, hur långt fram i tändningsdelarna har du spänning? Om du vrider om tändningsnyckeln kan du då mäta hur långt det finns 12 volt? Har du en svensk eller fransk motor? Vilken årsmodell är det? Fungerar övrig el, lampor, fläktar, pumpar etc. etc?

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]