Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I min dator varken skakade eller lät motorn. :shock: Det blev alltså inga rörliga bilder eller ljud. Bara en stillbild på din motor.
Du kanske skulle prova med YouTube i stället? Det är liksom den vanliga kanalen som brukar användas.

Annars är det ju så att motorkuddar slits och mattas ut med åren och milen. Dom främre är lätta att byta om man har tillgång till en domkraft och en hylsnyckelsats. Man byter på en sida i taget. Glöm inte att lägga en träbit mellan domkraften och oljetråget så att du inte trycker sönder det. Det finns en gummikudde till som sitter på växellådan. Det kanske är lite mindre svängrum där, men inte omöjligt att byta.
Gör en "servicekontroll" om du är orolig. Vet inte exakt vad allt med det innebär, men stift, kablar, lock, rotor osv är ju aldrig fel att kolla upp.

Ta i ventilkåpan när motorn är av och vicka motorn. kan du dra mer än 8-10 cm är nog kuddarna dåliga.
Annars brukar man se på den högra kudden att den är svälld, sprucken eller deformerad.
Man kan också köra på tex 2:an och gasa/motorbromsa och se om växelspaken vrider/flyttar sig sidledes mycket.

Lite känsla får man ha i det hela så man inte byter en bra kudde... För mig rörde det sig så pass att kardanet slog i tuneln. Då var det dags för mig att byta (MAO ja kör slut på grejerna innan jag byter :S )

Kolla om du har några läckor med startgas är väll heller aldrig fel att göra om man är misstänksam. Tänd inte eld på den bara ;)

Tror som de andra att det inte är några större problem för dig, men man kan ju alltid pyssla om den lite mellanåt ;)

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]