Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddemex
hej på er alla

Jag måste ha lite tips och råd från er.
Det är så att en nära vän till mig har fått i uppgift att sälja sin sambos mormors bil som är en
Volvo 264 gl automat år 74 som endast har rullat 2300mil. bilen är helt original. precis som när den rullade ur fabrik.
Sitter till och med skyddsplast kvar på vissa ställen inne i bilen.

bilen ser ut som ett museiföremål.
min tanke var om man skulle höra av sig till volvo på något vis och fråga om dom ville köpa tillbaka bilen. Men dom kanske inte sysslar med något sådant. kanske inte är tillräckligt unik.

Frågan är vad en sådan bil kan vara värd mellan tummen och pekfingret.

tack på förhand // Fredrik
av Rådlös
Du får nog reda ut lite med modeller och årgångar här. 1974 hette modellserien fortfarande Volvo 140/160. 1975 kom 200-serien med 240/260. Eller har du helt enkelt av misstag skrivit 1974 i stället för 1984?
av Andis
Defenitivt något du ska försöka sälja till något museum.

En bil som gått så lite på så många år ska du inte släppa hur som helst. Speciellt inte om den är i det skicket du nämner. Där till och med skydd plaster är kvar.

Beredd dig på en lång försäljnings tid så rätt köpare får tag i den.

Skulle testa och sälja den internationellt på något ställe där man jobbar med att förmedla samlarbilar.

Måste varit en av dom allra första 264 som släpptes kanske en 1975 års modell som såldes 1974 kolla chassi nr låga nr betingar oftast mer i värde.

Med vänlig hälsning,
Andis

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_260
av Freddemex
som jag skrev innan så är det en god vän som har hand om bilen.

som jag fattade så var bilen köpt 74 men registrerad som årsmodell 75 men jag ska ta reda på mer om bilen.
ska ta lite foton och lägga ut.

hur kommer man i kontakt med folk som förmedla samlarbilar internationellt.

MvH Fredrik
av Agneo
Vart i landet finns den?
Om han bor i närheten av Göteborg borde han ta den till vrom på söndag och försöka sälja den där!
Han kan ju alltid kontakta den nya musee chefen Sören nyeboe och kolla om intresse finns!
Tyvärr har dom redan så mycket bilar stående som dom inte hinner ta hand om så frågan är om dom köper in fler?
Han borde ha mailadress Sö[email protected]
Kul med en sån lågmilare, har själv en PV som bara gått 4000mil 1ägare innan mig där också plasten satt på säten o paneler när jag köpte den!
av Freddemex
bilen finns i blekinge.
tack för informationen ska dela vidare den till min vän.

det är alltid kul med gamla bilar som inte har rullat långt. inte varje dag man springer någont sånt.
funderade även på om man skulle höra av sig till albinsson & sjöbreg (bilsport). Dom har ju sitt kontor i blekinge/karlskrona. Se om dom är sugna att titta på den
av Andis
Här en länk till en sida med internationella försäljningar av mer samlar betonade bilar.

http://www.collectioncar.com/listing.ph ... 57&lang=sv

Hitta en 262 från 1980 med 14000mil där den annonserades för 9900 euro.

Skulle akta mig för att köra runt med bilen ni ska sälja med tanke på det låga mil talet och att man ska nog försöka hålla det lågt om värdet ska hållas högt samt att varje körning är en risk att den blir påkörd eller något.

Riktigt intresserad spekulant kommer nog göra rätt stora utfrågningar innan titt på bilen.

Lägg gärna upp lite bilder skulle vara kul att se den :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
Se till att den inte går billigt så den får fortsatt öm omvårdnad.

Helt fantastiskt att en sån bil gått så lite på alla år. Kan förstå om en Sportbil eller liknade från samma år gått så lite som kanske var lite så där att åka om man ska vara helt ärlig. Men att en bil som var gjord för att man skulle åka bekvämt gått så lite.
verkligen fint skick på den.

Fungerar AC fortfarande?

Måste gå som en dröm i motorn. Prv sexorna är ju känsliga för bristande underhåll men med dom milen och det skicket för övrigt på bilen borde den gå som en dröm.

Meddela hur det går om du får ett riktigt seriöst bud på den. Ett bud som gör att man vet att den som köper inte kommer köra sönder den eller använda den som året runt bil.

Med vänlig hälsning,
Andis

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]