Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P165B
Har ett återkommande fel på min 244 GL 1985 som jag kört i 4 år och ca 6000 mil. Varje sommar har jag blivit i princip blivit bromslös vid ett tillfälle och det kommer med en överraskning varje gång :shock: . Pedalen blir stum i ett läge högt upp. Ställer man sig på bromspedalen med all kraft så bromsar den bara ytterst lite. Mycket obehagligt när man ligger i stadstrafik och ska bromsa vid rödljusen och inte få stopp som man tänkt sig Som tur är så har jag haft bra säkerhetsmarginaler till framförvarande :) ...än så länge...

Tidigare har jag bytt bromsbelägg trots att de inte varit helt nedslitna och upplevt att felet försvinner. Nu har jag provocerat bromsen när problemet dök upp igen för en vecka sedan. Jag kan nu provocera fram felet som uppstår när jag bromsar 2-3 ggr i tät följd, eller pumpbromsar 3 ggr. Då blir pedalen stum och jag får ca 20% av bromsförmågan kvar. Lite som att tappa vaccumet till servon :roll:

Gjorde en bromstest i det stumma läget på grus och alla hjulen utom vä fram låste.

Har inte kollat bromsbeläggen nu den här gången. men de är bytt för 11 månader sedan, så jag tror inte de är nedslitna till metallen. Bromsen funkar kanonbra annars, som typ nästa gång jag bromsar ??:-/

Vad är det som händer när jag blir bromslös?
Varför kommer felet fram när jag trycker flera gånger på bromsen i tät följd?

Åker en annan 240 nu tills jag hittar felet och kan bromsa när jag behöver :roll: .
av Rådlös
Ett förslag, men inte säkert att det stämmer. Testa.
Bromsslangarna har blivit dåliga. Det kan inträffa att insidan på en gammal bromsslang spricker upp. Då lossnar den insidan och bildar som en sorts backventil. (Kan inträffa i båda riktningarna i slangen).
Så börja med att byta dom främre slangarna. Blir det bättre så byter du bak också.
Användarvisningsbild
av Frrla
ja undrar hur de ser ut för dig vid vakkumklockan. är slangen riktig där mellan? den kan se hel ut men vara sprucken endå.

har du kollat nivån till bromsoljan? (känner att jag måste fråga) Det blir ju mindre olja i burken om beläggen är slitna då oljan ska ner och trycka kolvarna längre och längre ju mer slitet de blir.

när du kollat detta så gå vidare och kolla slangarna som Rådlös säger. upp med bilen och av med däcken. har slangarna många små sprickor eller de ser deformerade/svullna/vikta ut så byt utan tvekan.
Se till att du luftar ut bromsarna ordentligt också.
av rid54
Låter som att "vakuumförsörjningen" till servot inte funkar OK. Kan vara slang, nipplar eller nåt inuti servot. Börja från insugningsgrenröret och kolla alla delar fram till servot (hela, täta etc). I värsta fall behöver servot bytas, för dessa kan man knappast reparera. Egentligen kanske det är bäst att byta slangen rakt av, den kan ju kollapsa inuti pga undertrycket och då blir det kanske för trång passage.
av P165B
Tack för tipsen! Jag har kollat bromsvätskenivån som är mycket bra i båda kretsarna.
Ja slangarna fram skulle jag bytt för minst 2 år sedan då besiktningsmannen var hygglig och menade på att han inte såg corden i slangen... Har medvetat undvikt att bytt dessa slangar då det brukar vara ett helvete att få luftnipplar att gänga upp utan att gå av och bromsrör brukar dessutm måsta bytas med allehanda klammer och fästen samtidigt :(

Kanske det är en bra början som ändå måste göras? Nu har jag testat att provocera bromsen. Vid första trycket tar bromsarna jättebra. Vid ett litet tryck igen efter jag släppt upp pedalen så tar bromsen sämre. Vid tredje försöket på samma vis så känns det bromslöst, näst intill. Väntar man bara några sekunder så tar bromsen kanonbra igen ?:-/ Men för att få tillbaka bromsverkan så måste jag släppa bromspedalen en liten stund.

Ska ta en titt på vaccum slangen till servon också. Borde inte vaccumet hämta sig utan att jag släpper bromsen?
av rid54
Det låter som vakuumet "hämtar sig" väldigt sakta, nån strypning i slang eller anslutningar/ev backventil. Dina symptom låter precis som det blir när man bromsar med motorn avstängd: en normal trampning och sedan hårt och dålig broms.
av P165B
Slangen till servon är torrsprucken men inte hål, även om man bryter i den. Ska testa med lite startgas för att vara helt säker.

Någon nämde att en ventil kunde kärva. Den vita plastanslutningen på vaccumklockan är det en ventil eller bara en anslutning för slangen?
Är det så att vaccumet stryps av plastbiten/ventilen? så skulle jag kunna prova att byta den.

Bilen ska upp på pallbockar och få alla oken kollade. kanske jag hittar något avvikande då.
Felsökningen fortskrider.
av rd350
Du har garanterat felet i antingen bromsservon eller vacumslang/ backventil. De flesta har en backventil på slangen men kan även sitta i anslutningen som du nämnde. Även membranet i servon kan gå sönder men det brukar höras och bilen brukar få taskig tomgång. Slangen kan bli helt igentäppt invändigt.
av Rappajenzen
på min hade slangen från insuget till bromsservon nästa blivit tät vit insugsnippeln! slangen hade gått sönder invändigt, prova kolla detta. funkade bra att bromsa men pumpade man fort några grr så blev den utan vaccum i bromsservon =)
av P165B
Felet hittat!! :-)-)

Som många var inne på så handlade det om vaccumet. Problemet har uppstått varje sommar och det finns en logik i detta.
När vi titade på vaccumslangen så såg den helt ok ut. Men när jag klämde på den där den är lite böjd ovanför insuget, så var den stum! det fanns inget att klämma ihop inne i slangens böj! Självklart gjorde värmen så att gummit sögs ihop lättare. Med en bättre armerad slang så blev bromsarna toppenbra igen!

Känns skönt att ha hittat felet, så jag inte råkade ut för en olycka :D

Tack för alla bra tips!
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]