- fre 05 jul 2013, 08:38
Har ett återkommande fel på min 244 GL 1985 som jag kört i 4 år och ca 6000 mil. Varje sommar har jag blivit i princip blivit bromslös vid ett tillfälle och det kommer med en överraskning varje gång :shock: . Pedalen blir stum i ett läge högt upp. Ställer man sig på bromspedalen med all kraft så bromsar den bara ytterst lite. Mycket obehagligt när man ligger i stadstrafik och ska bromsa vid rödljusen och inte få stopp som man tänkt sig Som tur är så har jag haft bra säkerhetsmarginaler till framförvarande :) ...än så länge...
Tidigare har jag bytt bromsbelägg trots att de inte varit helt nedslitna och upplevt att felet försvinner. Nu har jag provocerat bromsen när problemet dök upp igen för en vecka sedan. Jag kan nu provocera fram felet som uppstår när jag bromsar 2-3 ggr i tät följd, eller pumpbromsar 3 ggr. Då blir pedalen stum och jag får ca 20% av bromsförmågan kvar. Lite som att tappa vaccumet till servon :roll:
Gjorde en bromstest i det stumma läget på grus och alla hjulen utom vä fram låste.
Har inte kollat bromsbeläggen nu den här gången. men de är bytt för 11 månader sedan, så jag tror inte de är nedslitna till metallen. Bromsen funkar kanonbra annars, som typ nästa gång jag bromsar ??:-/
Vad är det som händer när jag blir bromslös?
Varför kommer felet fram när jag trycker flera gånger på bromsen i tät följd?
Åker en annan 240 nu tills jag hittar felet och kan bromsa när jag behöver :roll: .
Tidigare har jag bytt bromsbelägg trots att de inte varit helt nedslitna och upplevt att felet försvinner. Nu har jag provocerat bromsen när problemet dök upp igen för en vecka sedan. Jag kan nu provocera fram felet som uppstår när jag bromsar 2-3 ggr i tät följd, eller pumpbromsar 3 ggr. Då blir pedalen stum och jag får ca 20% av bromsförmågan kvar. Lite som att tappa vaccumet till servon :roll:
Gjorde en bromstest i det stumma läget på grus och alla hjulen utom vä fram låste.
Har inte kollat bromsbeläggen nu den här gången. men de är bytt för 11 månader sedan, så jag tror inte de är nedslitna till metallen. Bromsen funkar kanonbra annars, som typ nästa gång jag bromsar ??:-/
Vad är det som händer när jag blir bromslös?
Varför kommer felet fram när jag trycker flera gånger på bromsen i tät följd?
Åker en annan 240 nu tills jag hittar felet och kan bromsa när jag behöver :roll: .