Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#777892
bytte fjädrar fram på min -80 då fjädrarna som satt där var kapade 2 varv. den va då ca 3-5cm lägre på vänster sida också.

kollade både de nya och gamla fjädrarna. de kändes och såg lika ut. nu är den högre men hänger fortfarande ner på vänster sida lika mycket som förut.

det enda "fel" ja kunde notera var när jag monterade stabstaget sist av allt. på vänster sida fick jag placera en till domkraft och pressa upp dämparen för att få på staget i länkarmen. på höger sida fick jag bryta upp staget med en kofot för att få det på plats.
svårt att förklara men det känns ju inte helt rätt.
kan stabstaget vara snett bara??

bilen har vart i diket innan jag köpte den å då fick höger sida en smäll så tornet bucklades upp lite (har bankat till det igen). då hängde den inte. jag har väll inte kört jättesnällt alla gånger heller. men kan inte komma på att den gett med sig någon gång jag kört..

En notering jag gjorde innan jag hängde om fjädrarna var att fjädern på vänster sida (som hänger ner) satt inte rakt, utan gick i en båge. den tog också i lite i väggarna när man svängde.
#778032
Då är jag iaf inte ensam om Stabstaget..
Ska försöka få tag på ett som ser rakt ut å byta. Pallar inte skruva loss på grusuppfart bara för å kolla.

Dedär med fjädertallriken skall också kollas kollas upp!
(Hur/)Kan man se skillnad på dem?
Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]

Körde hem husvagnen förra söndagen,[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Det är problem med dessa nästan moderna […]