Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av returnus
Hej!
Har en 240 -88a med b230f motor (den tidiga utan felkoder)
den rycker och misständer både på tomgång och högvarv.
Har bytt: tändkablar, stift, rotor, spolen. samt bränslefilter
Kollat vakumslangar, lekage i insugspackning, LMM.

Vad mer kan det vara för fel? kan det vara boxen med vakumklocka på som sitter längst fram på höger sida?

Jag har kopplat loss vakumslangen på denna under gång utan någon reaktion (vet ej vad denna ska göra?) och
likadant har jag gort på bränsletrycksregulatorn på insprutningen, här också utan reaktion, är dock ej säker på
att det ska hända något när man gör så? Det finns vakum i slangarna.

Tack på förhand
av Rådlös
Den "vakumklockan" som du nämner skulle kunna vara kolkanistern, men i min 245 -92 satt den på vänster sida. (Även bilar har en höger- och en vänstersida, i bilens färdriktning) Den har till uppgift att ta hand om bränslegaser som inte kom till användning. Dom samlas i burken och leds tillbaka till bränsletanken. Den ingår i avgasreningen så det är möjligt att den kan påverka motorns gång, men jag tror inte det?
Du har en Hallgivare i fördelaren. Har du undersökt om den är OK. Hallgivaren har till uppgift att ge tändgnista och insprutningspuls i exakt rätt ögonblick. Om det felar så kan man tänka sig sådana störningar som du nu har. Det finns flera trådar om den på forumet. Den satt även i 740 så det är inte fel om du hittar ett svar som gäller för 740. En liten tröst, den sitter mer servicevänligt i en Volvo 200.
av returnus
Bilen har rullat ett okänt antal mil ;)
Men 25-30 gissar jag på.
Glömde skriva att den blev så efter att vi bytte kolen i generatorn
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]