Godmiddag.
Så nu var det löst!
Detta är första bilen som jag verkligen velat ta hand om och lära mig att själv reparera.
Så det har blivit en ganska ojämn och trubbigt felsöknings tillvägagångssätt då det är första gången jag felsökt helt på egen hand.
(OBS! Förutom hjälp från detta forumets eldsjälar! =D)
Tyvärr blir detta en ganska dålig "här har ni lösningen" tråd!
Felsöknings strategi 1: (Sök i forum efter likande symptom och bytta den delen)
Eftersom jag både ville bytta ut gamla slitagedelar samtidigt som jag försökte få igång bilen så bytte jag delar helt efter forumstips
EX:
* Fördelarlocket
* Bränslereläet.
* Impulsgivaren.
* Jetronic styrenheten.
Kontenta: Jävligt dåligt alternativ! =D Även om du kan ha jackpott ibland och av tur bytta en defekt slitagedel.
Min insikt är att jag saknat denna "Forumstur"! =D
Felsöknings strategi 2: (Felsök efter systemfels symtomen+Införskaffa manualer,elscheman)
Vad jag nu lärt mig är följande:
Du har 3 system på bilen:
1: Bränslepumpsystemet.
2: Tändningssystemet för tändstift.
3:Tändningssystemet för Spridarna.
Ladda ner elschemat för Volvo 240 genom internet! Helt otroligt! Har nu alla manualer, diagram i megaupplsöning! Underbart med en surfplatta!!
Följande fel och dess lösning:
1: Ingen gnista på säkring 4:
Svar: Bytte bränslepumpsreläet, rengjorde samtliga anslutningar+ köpte ny Jetronic styrenhet från:
http://www.atpelectronics.co.uk/
Säkring 4:a nu aktiv och pumparna startar vid startförsök.
2: Diagnostikuttaget ger felkod på luftmassemätaren!
Sätter kablarna på bilbatteriet, gör några startförsök.
Därefter aktiverar jag Diagnostikuttaget.
Uttag 2: Bränslesystem LH 2.4 Jetronic.
Felkod: 1-2-2 Lufttempgivarsignal
Uttag 6: Tändsystem EZ116K
1-1-1 = Inga fel upptäckta!! Och detta, trots att bilen startar efter att jag bytte ut mot en annan styrenhet!
Lösning: Kollar i Heinz reparationsbok och forum= Är LMM defekt så startar ej bilen!
Bara att beställa en ny. Startar bilen... nej! =D
3: Ingen gnista på spridarna:
Mekade på bilen och en av grävmaskinisterna, en norrlänning kom förbi. Frågade följande:
Har du ström till pumparna? Ja
Har du gnista på stiften? Jepp
Har du gnista på Spridarna? Hmm, ej kollat =/ (Nybörjarvarning!!!!)
Visade sig att han haft samma bekymmer på en av sina första direktinsprutade snöskotter.
Tändningsstyrenheten frös och skakade i sönder.
Vad göra...ringa till Volvo och beställa en ny EZ 116 K Tändstyrenhet.... 9000kr!!!! Hahahaha nepp Bildelsbasen, begagnad 800kr.
Tog bort den gamla, klickade in den "nye"...... bilen startar!!! =DDDD
-----------------
Sensmoral:
Några insikter med Volvo 240 årtal 188-1993 Modellen.
1: Relativt lätt att felsöka, när du väl satt dig i det.
2: JÄVLIGT LÄTT ATT REPARERA! Herrejisses, man kan ju stå i motorutrymmet! =D
3: Lätt att hitta reservdelar på nätet och resten kan du få genom Volvoverkstad.
4: Volvo 240 sista modellen är ej så pålitlig som ryktet säger, lättmekad JA, driftsäker Nej!
Följande irritationsfel har uppdagats:
* Du har 2st styrenheter, går en av dem sönder=BILEN DÖD DIREKT
* Bränslereläet, går sönder=BILEN DÖD DIREKT
* Tändmodul, går sönder= BILEN DÖD DIREKT
* Vevaxel impulsgivare, går sönder=BILEN DÖD DIREKT
* Fördelarlocket, fukta i denna= BILEN DÖD DIREKT
* Säkringshållaren, sitter åthelvete fel vid förarfötterna= Fukta och ärgning= BILEN DÖD DIREKT
* Tändspole, du vet aldrig när den går sönder, går den sönder= BILEN DÖD DIREKT
Så även om den är lättreparerad, så är den, en moden jävla supermario dataorstyrd maskin!!!!
Så detta är ej; "En kör mig in i djupaste Norrländska skogen på en skogsavverkningsgrusväg" och känn dig trygg utan nämnda reservdelar!
Men annars är den underbart enkel, när du väl har reservdelen att bytta och fortsätta köra med! =D
Men jag älskar den ändå... förstår att detta är en mullig dam, som väger sina beskärda kilon och att hon vill ha mycket smycken och lull lull för att må bra. Så det blir att köpa dubblett av nämnda reservdelar, tänker köpa en ny EZ116 styrenhet och använda den begagnade som reserv.
Kan jag efter all "trubbel" och "lärotid" rekommendera en Volvo 240?
AFAN!! =D, hittar du en rostfri Norrländsk Volvo 245, 1992 som jag gjort så behåll den!
Öppna en Volkswagen transporter och jämför motorutrymmet! =D
Gick in på Volvo för en vecka sedan... deras senaste Volvo herrgårdsvagn går på 306 000Kr!!!!!
Köp en Volvo 245 och res jorden runt i 1-2år med bruden istället!
Hoppas att mitt dokumenterat flummande kan hjälpa främst er nybörjare.
Uppdaga symtomen.
Förstå symtomens orsak.
Felsök dig bakåt. (Lär dig hur man felsöker varje del i kedjan) Du ska ej behöva köpa nytt helt random som jag gjorde i början!!
Jepp mycket text blev det.... hoppas det ger nån ett skratt och lite tips.
Mvh Henry
PS: Jag tackar så ödmjukats för ALL hjälp jag fått på detta forum!!!! Jag är verkligen tacksam för att ni tagit er tid från er lediga dag att hjälpa mig!!! Det har verkligen gett mig energi att fortsätta felsöka och ej ge upp och lämna in det på Mekonomen eller Volvo verkstad!
Tack så mycket!!!!