Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Renvaktar
Hej alla. Jag har ett litet problem. Det är så att bilen drar ur ström ur batterit när bilen står still.
Bytte igår kolen i generatorn men problemet kvarstår. Det roliga är att när jag bytt kol så starta bilen då batteriet va fullladdat. Medans
bilen var igång så plockade vi bort batterikablarna och bilen gick som vanlig. Satte åå kablarna och tog en sväng. Bilen gick finare än fint. Men sen i morse när jag skulle iväg till jobbet så var batteriet hel slut. Kan de va så att generatorn inte laddar upp batteriet? känns som om att de borde vara det som är felet. Är kan de va så att batteriet är kasst och inte vill hålla strömen & ta imot laddbning?

Tacksam för all hjälp ja kan få då då jag bor 7 mil från jobbet.

bilen är en volvo 240 från 83 med B21A

//fredrik
av Rådlös
Börja med att skaffa dig en multimeter. Mät laddningsspänningen (Volt) när motorn går. Mät direkt på batteripolerna. Här är en bild som du skall ha som föreskrift:
Bild
Mät sedan på batteriet ca en ½-timma efter att du har stängt av motorn. Då skall det vara det som kallas vilospänning på bilden. Gör om mätningen efter 8 - 10 timmar. Om batteriet är helt och friskt skall det fortfarande hålla vilospänningen.

Om batteriet laddas ur vid stillestånd får du koppla in din multimeter och mäta strömmen (Ampere) genom jordledningen. Om du har ett strömflöde där och allt är avstängt, lampor, fläktar, radio etc. etc. så måste du felsöka ännu mer. Det gör du genom att plocka bort säkringarna en och en och samtidigt hålla koll på var strömflödet upphör när du lyfter säkringen. Du sätter naturligtvis tillbaka säkringen när du har kontrollerat en krets och går vidare på nästa. När du har hittat den kretsen som felar får du undersöka dom enheterna som är kopplade till den säkringen.

Det finns vissa ställen som kan läcka batteriström. Släpvagnskoppling t.ex, om du har ett sådant. Annars är det mycket vanligt på lite äldre bilar att någon "glad amatör" har varit och kopplat egna strömförbrukare, radio, extraljus m.m m.m. Sådant är ofta grunden för att skapa problem.
av Denlilleelake
Annars är en möjlighet att batteriet helt enkelt är kass, går att ladda med batteriladdare men håller inte ström och laddas inte tillräckligt av generatorn.
Har själv råkat ut för detta med ett gammalt batteri.
av PNI
Om du har lossat kablarna från batteriet med motorn igång så förstörs generatorn i samma stund som du lyfter bort ena anslutningen.
Det är bara på gamla 60 tals bilar som har likströmsgeneratorer som håller för detta.
På moderna bilar kan man till och med förstöra fordonselektroniken.
Satsa på en en annan generator, och byt ut den.
av rid54
Nja... Det är nog inte helt säkert att generatorn går sönder. Det beror lite på vilken belastning som råder (lampor etc) och det borde ju genast ha orsakat ett motorstopp i så fall. MEN det kan ha gått någon diod så att generatorn drar ur batteriet när den står still. Enda sättet att komma någonvart utan att byta saker rakt av är att mäta lite som har föreslagits. Börja med tjuvström. En sådan bil ska nog inte dra knappt nåt när allt är avstängt (inte så många datorer).
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är nog mer regel än undantag att minst en diod går sönder när man lyfter en batterikabel. Om generatorn laddar går bilen ju ändå och generatorn kan ladda fast en diod gått sönder. Om laddningslampan fungerar som den ska, så ska den vara släkt när tändningen är av, tändas när tändningen är på och slockna när motorn går. Om en diod gått sönder lyser laddningslampan även när tändningen är av. Även om du tar ut nyckeln, så lyser laddningslampan.

Mvh
Lennart
av Renvaktar
Det vissade sig vara dragkroks kopplingen som hade fått fnatt.
Bytte bara kopplingen till den. Så nu går den som den ska igen.
Jag får tacka er för all hjälp!
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]