Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanielH
Hej!
Tack för all bra hjälp jag får här på forumet, jag blir alltid supernöjd!

För ett tag sen började jag höra ett missljud när jag bromsade in. Ljuden kommer när bilen har saktat in lite och nästan stannat. Det kommer också nu på senare tid när man drar iväg igen efter ett rödljus tex, men bara vid lite starkare gaspådrag. Ljudet hörs också efter att jag har kört över farthinder. Jag har försökt lokalisera var ljudet kommer ifrån. Trodde först det var bakaxeln men sen tyckte jag att det kom framifrån. Nu har jag landat på att det är stödlagergummit för kardanaxeln. JAg tror det låter mitt under bilen, men jag är inte säker.

Jag tänker att kanske stödlagret glider runt i stödlagergummit. Jag bytte dock både stödlagret och stödlagergummit för drygt ett år sedan för att det tjöt extremt vid kallstart, men då rörde sig om ett annat ljud, då var det mer ett ihållande tjut. Vid detta byte bytte jag dock aldrig den lilla fjädern som sitter som stöd för gummit och trycker upp det mot bilen, kan detta ha något med mitt nuvarande problem att göra?

Ljudet jag har problem med nu är lixom stötvis, man hör att det är förknippat med någon axel som roterar:

(tu-tu--tuu---tuuu-----tuuuu) *ljudet kommer lixom i en lägre frekvens eller takt eller vad man ska säga när bilen saktar in allt eftersom att bilen går saktare. Det spelar ingen roll om jag kopplar ur eller ej. När jag bromsar upphör ljudet om jag släpper bromspedalen. På samma sätt upphör ljudet vid acceleration när jag släpper gasen. Inbillar mig att det låter lite också vid större gupp i vägen.

Någon som har en aning om vad detta kan bero på? Jag blir tokig på detta. Tack på förhand!
av DanielH
Tack för svaret! Jag ska nog kolla bromsarna ändå. Besiktigade bilen för en vecka sen så bromsarna ska ju vara sjyssta. Dock har ju dom inget kolla på om det skulle va nån sen eller nått.. Kan ju alltid ta loss klossarna och titta efter. Tror du att det kan ha med skivorna att göra?
Användarvisningsbild
av Frrla
Ingen garanti att de är ok för de tyvärr..

Hade en sned pinne som det även var grader på. ibland om man bromsade hårt, då fastnade klossen snett, efter ett gupp eller hål i vägen så gled den tillbaka. kolvarna gick inte superlätt de heller.
En gång hade jag fått in småsten där.

De är så olika hur saker ligger osv, men blir de tyst när man bromsar så börja kolla dem.

Har faktiskt vart med om när mekaniker bytt saker. men sen råkat slå till skölden så den tar i lite. kanske din besiktningsman råkat ge en sköld lite däng?
oket tar i skivan och ändrar läge någon mm så de blir tyst pga det. höll på att bli galen innan jag hittade felet den gången...
av DanielH
Jag har inte hunnit kolla bromsarna är. Jag tänkte bara försöka visa hur det låter.

Här är en länk till en ljudfil som jag spelat in i bilen. Lyssnar ni igenom hela hör ni tydligt hur det låter när jag bromsar. Ljudet kommer lite närsom också.
Här är länken, tyvärr måste man ladda ner den för att lyssna:

https://www.dropbox.com/s/9ky8imawwjdeg ... ljud.m4a?m

Tack för att ni lyssnar!!

Jag ska lägga till också att jag kände små vibrationer i konsollen bakom handbromshandtaget (den där varningslampan för säkerhetsbälteet i baksätet sitter) igår samtidigt som ljudet lät. Jag börjar misstänka mer och mer att det är stödlagret för kardanaxeln som pajat igen.
av DanielH
Tack för hjälpen Frrla! Det visade sig vara stödlagret iaf. Gummit hade gett sig och det skapade en massa oljud. 189 kronor på skruvat.se senare så är det tyst o skönt i bilen igen!

Allt gott!
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]