Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Motorn tvärdog landsvägskörning i 100km/h marsfart. hade kört 4 mil totalt.

UPDATE: är en B230e motor med samtliga tänddelar bytta och testkörada i annan bil, mätt kontakten i vissa kablar mm. slut update..

Får spänning på spolen när man hä på tändningen, alltid fått.

bytte den här lilla styr-boxen som har ett slutnummer på 139 (7 eller 8 stift på rad i den).
bytte tändspole mot den som jag har på GLT:n och en annan från en b21a som också vet är hel.
bytt överspänningsskyddet, motstånd eller vad det heter (avlång vit rulle).

Får en dutt från varje spridare när man vrir på nyckeln, sen ger den ingen mer soppa när man kör på starten.
Har heller ingen gnista.

kan det vara hallgivaren som felar då eller finns det något mer som kan gå sönder?
kanske den här lilla elektronikboxen ja bytte också är fel?

Hur skall man mäta sig fram för att kontrollera att något är helt eller trasigt?

Kan inte åka gltn hur länge som helst heller då den inte går helt 100 än å kräver en del fix fortfarande...
Senast redigerad av 1 Frrla, redigerad totalt 0 gånger.
Se på f*n ja missa de...

1985. 230e från en 740 med fördelaren framtill, 3-stiftskontakt på den.

Har fått förslag att kolla efter ett vitt relä som original skall sitta bakom mittkonsollen, någon påstår att det inte skall finnas osv. Hittar inget vilket fall..

Har tage ner fördelaren i molekyler och satt ihop igen så den lär väll aldrig mer starta vilket fall... :(
Det vita reläet du nämner är väll antagligen reläet till bensinpumpen. Jag hade samma symptom på min 940 förr. Bytte relät å vipps gick den bra igen. 72:- har jag för mig att det kostade. Och på min bil så var det monterat på passagerar sidan nere vid fötterna mot torpedväggen..
ajjemensan. har inget bränsle-relä då de är kopplat på knapp..

har donat med bilen idag och vipps så hoppa den igång 3 sec och sen va den StEnDöD igen.. ska köpa ny Tändmodul och fungerar inte de så blire väll en ny hallgivare. fungerar inte de så säljs bilen till högstbjudande som får ge sig på ormbot till kablage eller byta motor... :)

UPPDATE:
Provat tändmoduler på en fungerande 940 och en modul va med säkerhet riktig så kör med den.

Har idag mätt tändkablar, kablarna från fördelare-tändmodul, tändmodul till spole, kontrollerat alla kontakter igen + mätt resterande av kablar man kommer åt. finns kontakt överallt.

satt ett stift med klämma och kabel på blocket, får ibland gnista en eller 2 gånger. baktände ett par gånger också. skall få låna en hel fördelare (förhoppningsvis imorgon) och prova med..
UPDATE: 2
Undra om inte fördelaren jag provade va kass då den också tvärstannat och aldrig mer startat. de fick jag reda på i efterhand..

Har beställt en ny hallgivare (900kr) och hoppas de är den iaf nu då..
Bytte hallgivaren utan resultat. :( men rätt som de va hoppa den igång å gick helt ok (inte ställt tändningen 100 rätt) i 2 minuter sen tvärstanna den igen utan att vi rörde nått :???:

Efter de fick jag gnista sporadiskt när man rör i kablarna nära/runt tändspolen/torpedvägg.

Snälla kan någon hjälpa mig VAR och HUR man skall mäta sig fram till felet!? :( :( :( :( :( :(

annars. ser ni nått i stil med detta Bild så va bara lugn. de är ba jag som gör gör slut på 244ans lidande :)
av rid54
Det är ju ett antal kopplingspunkter mellan själva Hallgivaren och det som styr tändning/insprutning. Med tanke på det du säger om att du får sporadisk gnista när "man rör i kablarna" så känner jag att det kan ju vara en dålig kontakt någonstans, eller en skadad kabel. Jag kan inte motortypen bra nog för att ge förslag på mätpunkter, men det handlar nog om att försöka hitta förbindelserna och kunna mäta spänning och resistans (visst know-how och en multimeter krävs då, helst också ett schema...).
Ja har köpt en multimeter av rang, så mätmöjligheter finns iaf.

Är så brydd att jag får gnista ibland bara. känns ju inte som tändningslåset..
har kopplat + rakt på spolen från batteriet, minus matning från spole och tändmodul till minus utan resultat. kan ju inte finnas så mkt mer å testa tycker jag.....?

uppenbarligen är de ju nått jag missat. å de är väll inte så konstigt när man känner sig bakom flötet pga medeciner osv..
Har nu gjort några tappra försök att kopla förbi kablar med en LÅNG kabel och se om det kanske är kabelbrått någonstans.
Även matat ström med kabeln lite överallt..
Gjort rent generatorn och kablarna där. 45-trippel-kollat alla kontakter, säkringar osv.

inget händer....
lämnar den till en lokal mek nästa vecka som skall göra en snabbkoll gratis, hittar han inget fel ryker &%=¤#?`!#%¤#`?!&!(#?& upp och ner i ett &`=/¤&?)"/¤&%"/()#¤=#¤#%?&`!`&!"/¤#"¤ sen )%¤&%"¤# och &¤?)"?¤/"%&¤&%?!&/)E#%¤"(% så man slipper bekymra sig nått mer :twisted:
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]