Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stefanjämjö
Tjena!
Var och köpte en 240 häromdagen då 740:in börjar bli lite skraltig.
Fick tag i en hyfsat fin 87:a Jubileumsmodell med F-motorn, och endast 29xxx mestadels gubbkörda mil.
Nybesiktad med blanka papper och enda egentliga felet är väl lite smårostiga bakskärmar :wink: .

Saken är den att den saknar varvräknare, något som jag gärna vill ha.
Finns givare/kablage till varvtalsmätare monterat original och isåfall var? Tänkte leta upp en ny instrumentpanel isåfall.
Om det inte finns, hur mycket kan givare och detta kosta på tex en skrot och hur omfattande är monteringen?
Jag skulle ju också kunna köpa en varvtalsräknare på Biltema och fnula dit men är man lite Volvotokig vill man ju gärna ha originalgrejer :mrgreen:

Tack på förhand.
av Rådlös
Pröva med en Haynes eller annan publikation där du kan studera elschemat. Finns kabeln fördragen så borde den ju finnas med på ett kopplingsschema.
Det är brukligt att extrautrustning och annat brukar vara streckade linjer.
av Amarace
Kilowatt, nja, en varvräknare kräver Tändningsplus, jord, belysning samt signal.
Men på en 240 med original stor varvräknare behövs endast signalkabeln, resten matas direkt ifrån instrumenthuset, och signalkabeln ligger där bak, fördragen, en röd/vit kabel är det.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]