Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slaktarn
Vindrutetorkarna, både fram och bak slutade fungera idag.

Har varit i stan under dagen, i regnväder så torkarna fram har gått på intervall och ''normal'' hastighet om vartannat en bra stund.

Påväg hem på E4 så drar jag igång baktorkaren och märker att intervallfunktionen slutat fungera. Armen går ca halva rutan sedan stannar den. Slår man av och på intervallen går den en bit till. På full fart så går den som den ska men stannar på stället när jag slår av. 0-läget är alltså borta.

Under tiden jag provar, (när jag kör) börjar även främre torkarna balla ur, först går de segt på alla lägen för att sedan vips dö helt. Spolar man går de inte heller, men spolningen fungerar, både fram och bak. Misstänker jordfel nånstans, eftersom torkarna fram gick lika segt när jag köpte bilen, och blev normala när jag rev ur larmet (många klippta halvdöda kablar).

Någon som har en teori vad det kan vara?

/Andreas
Har felsökt lite nu. Bakrutetorkaren har hoppat igång igen. Fram däremot vette fan var felet sitter. Motorn får ström. Provat med testpenna samt en annan motor jag har liggandes. Den andra motorn fungerar när man kör den ''bredvid'', med jord mellan motorhuset och batteriet.

Bra tänkte jag, kanske nått så enkelt som kolen som gett upp. Rev motorn som sitter i bilen och tänkte bara ta från den andra. Allt för att slippa rivandet i bilen.

Men kolen var hela. Dock så lossnade ena magneten i det runda huset. Tog helt enkelt huset från den jag har liggande istället, och nu går den. MEN, snabbläget är dött. Intervall går och lika normalhastigheten. När jag vrider till snabba så stannar torkarna på stället. Kan nått ha blivit fel vid demont/montering?

Den andra motorn fungerar med huset som satt i bilen, men intervallläget snurrar hela tiden istället på den när jag provkör den med bilens kontakt. Kan något blivit lika fel med den?

Blev nog lite rörigt det här men jag hoppas ni förstår.
Verkar ha löst sig nu.
Ena kolet hade fastnat på motorn fram. Nu fungerar det igen. Misstänker dock magneten som orsak till problemet.

Konstaterade även kabelbrott i gångjärnet till luckan, lucka öppen - torkarn går, lucka stängd - torkarn går som beskrivet ovan. Detta kan även eventuellt förklara att bromsljuset fungerar i rutan fungerar lite som det vill.
Kabelbrott i gångjärnen är ett känt "standardfel" på 245. När du (någon verkstad) åtgärdar det så kolla samtidigt gångjärnen. Dom är inte av starkt stål utan någon lättmetallegering. Dom har alltså en begränsad livslängd och slits ut med tiden.
En koll på Volvos webbsida säger att det inte finns, men andra har (om det nu är rätt modell?) http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... no=1315597
Kolla vidare på dom här reservdelsfirmorna som säljer delar. VP-Autoparts är en, det finns fler. Här är en annan: http://www.gcp.se/ Du har i alla fall detaljnumret 1315597. Volvos eget nummer. Det bör du komma långt med.
Det är samma procedur att byta gångjärnet som att skarva i nya kablar i bakluckan, så du är nästan "tvingad" att göra båda jobben samtidigt.
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]