Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Slaktarn
Tänkte höra vad det kan vara för pengar i en sån och vad man ska ta reda på vid demontering.

Har hittat en i en 245a hos den lokala skroten, (sitter även en bensinvärmare i bilen), och blev sugen på att ha den i min bil.

Drog fram själva mätaren, och i den sitter ju en ''kabelmatta'' men var sitter andra änden samt givaren?
Tänkte att det blir lite enklare att fråga här om nån vet så man har lite koll på var man ska börja leta innan man eventuellt tar bort den och köper den.

Och sedan, vad kan en sån vara värd?
Skrothandlaren är i mitt tycke bra att handla av, men kan ha olika priser olika dagar så att säga, så det är ju bra att ha ett riktpris att gå efter.

Det är denna jag hittat, och där ser man ju på ett ungefär var allt ska sitta. http://www.240.se/install/3-38-27.pdf
Kunde dock inte hitta någon knapp i panelen, vet inte vad man ska gör med den heller?

Mvh/Andreas
av Henke3
Knappen trycker man på för att mätaren skall visa innertemperaturen om den givaren finns monterad.
Allt du behöver veta om kablaget står i instruktionen du länkade till.
av Rådlös
En fråga bara som jag inte riktigt greppade: Du tar väl reda på bensinvärmaren också? Den är guld värd till vintern.
Om det är en Volvo Flygmotor 091B (den som ser ut som en gammaldags dammsugare) så se till att du får med allt kablage, kontrollenheten/tiduret som skall sitta i instrumentpanelen, styrenheten (sitter i motorrummet), cirkulationspumpen (sitter slangmonterad nära värmaren), termostat (sitter under passagerarstolen) och kablage till fläkten.
Volvo 240 B230F går fettigt

Har du flyttat över spridarna från gaml[…]

Kan även vara värt att lossa innersk&aum[…]

Nordic Plus vs Ultra

Hejsan Vad är egentligen skillnaden mellan No[…]

Jordpunkt V70-12

OK, det var om du skall ge starthjälp med sta[…]