Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hei,
Jeg har problemer med toppen til min B230E (530). Bilen ble utsatt for -35 grader og hadde ikke tilstrekkelig glycol på kjølesystemet. Når jeg prøvde å starte boblet det i kjølevannsekspangsjonstanken. Jeg tok ut pluggen på sylinder 1 og blåste luft ned i sylinderen. Det boblet også da i kjølevannstanken. Jeg demonterte så toppen og blindet alle kjølevannsåpninger i den. Satte så 5 bar trykk på toppen uten at det lakk noen plasser???
Da tenkte jeg at her er det toppakninga som var gåen, men den ser helt ok ut! Kan topplokket værer skjeivt (slått seg)?? Er det andre tingvsom bør sjekkes?? Tar imot gode råd med takk!!
Nu har du redan lyft av topplocket. Då kan du mäta lite själv. Vi lånar en bild på ett Volvotopplock från Sävarturbo: http://i46.photobucket.com/albums/f122/ ... C_0224.jpg
Vanligtvis använder man en stållinjal, men det kanske man inte har till hands? Då får man ta en annan stålskiva av något slag, men den måste vara så rak som möjligt. Den lägger man på kant över topplocket och kollar om det glipar igenom något ljus någonstans. Och man kan ju flytta linjalen så man mäter på lite olika håll, i kryss, helt på längden, på tvären etc. etc. Så om du tänker dig bilden och en linjal på kant på topplocket så grejar du nog det.

Om det är skevt så måste du ändå lämna in topplocket till en mekanisk verkstad som hyvlar ner toppen. Dom har mätklockor så dom ser på hundradelars millimeter hur skevt det är.
Har du ingen mekanisk verkstad i närheten så fråga på en bilverkstad vart dom skickar sådana jobb. Det måste ju vara vardagsmat för dom.

Skeva topplock brukar vara ett resultat av överhettning. Men det är möjligt att för mycket kyla också kan ställa till det här. Startade du motorn när den fortfarande var frusen? Då kan den ju lätt ha blivit överhettad.
Någon som känner till mer om att kyla också kan ge skeva topplock får gärna berätta detta?
Takk for gode råd. Bilen ble startet og kjørt 2 km (uten at jeg viste at den var frosset). Før jeg tok av toppen var jeg helt sikker på at den var sprukket (frostsprengning). Nå er jeg usikker, det er vel meningen at frostpluggene skal presses ut før toppen skades av frost. Hvor mye kan man høvle/frese av topplokket?
Jag råkade ut för en skev topp för flera år sedan, men det berodde på överhettning. Jag hade det så väl att en hygglig jobbarkompis fräste ner toppen (på våran arbetsplats :roll: ) Men jag vill minnas att han tog 1,5 mm. Men det är nog en fråga om hur mycket skevt det har blivit. Tar man ner extra mycket så måste man t.ex montera en annan kamrem med färre kuggar, och det blir säkert andra nödvändiga åtgärder också. Men då är vi nog inne på lite överkurs.
Det är inte säkert att frostpluggarna hoppar ur. Även om man skulle ha för liten procent glykol så brukar det bara bli en issörja inom ett visst temperaturområde. Det är alltså inte säkert att det blir en kompakt isklump och då kan frostpluggarna klara sig.
Det kan ju vara så att issörjan hindrade cirkulationen på kylarvattnet. Och då kan det mycket väl ha blivit överhettat.
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]