Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

PNI skrev:Oj, vad det osar i denna tråd.
Knappen finns att få tag på, hos Volvo.
Kommer från gcp och kostade runt hundringen, hämtade ut en själv förra veckan.
Halvtimmes jobb.
hej PNI

kanonbra & tack för tipset.......då slipper jag köpa ett helt komplett mätarhus på skroten för 500 - 600 kr bara för att plundra detta på plastpinnen till trippelmätaren......hmm kanske lika bra att köpa 2 st direkt så att man har en i reserv :wink:
maccus skrev:
PNI skrev:Oj, vad det osar i denna tråd.
Knappen finns att få tag på, hos Volvo.
Kommer från gcp och kostade runt hundringen, hämtade ut en själv förra veckan.
Halvtimmes jobb.
Hej PNI

& tack än en gång för ditt tips......nu är Pinnen beställd hos Bilia iaf & 118 kr kostade den som hittat nästan gratis ju......jämfört med att köpa ett
komplett instrument paket på skroten för mellan 500 - 700 kr bara för att få tag i själva nollställnings pinnen......men en fråga nu är det bara själva
plastpinnen med i påsen för det borde väl sitta en liten fjäder med i slutet på pinnen som fjädrar tebax knappen eller är det ett komplett kitt med
pinnen & den fyrkantiga plasthylsan som själva pinnen ligger i & en botten fjäder......det kan ju var bra att veta om dessa andra delarna säljs
typ separat el om detta är ett komplett kitt......bilia brukar glömma av att tala om sånt så du kan väl ge mig ett svar

tack på förhand häls maccus
Hej.
Den pinnen jag köpte art nr 1384775 kom från GCP.
kostade 103Kr. Volvo Växjö.
var det den fyrkantiga pinnen som man trycker på och plastbiten som ser ut som ett L.
Denna trycker en stång i längsled (bredsida) som vidare gör att sifferhjulen snurrar till ändläget och nollställs.
På grund av att stången sitter förskjuten ca 2cm åt ena kanten från knappen där man trycker så frestas knappen rätt duktigt, så med tanke på hur klen den runda pinnen i knappen är så blir man snarare förvånad hur länge det håller.
I det senaste instrumentet jag rotade i satt det en plåttungefjäder som var alldeles för trög så att knappen blivigt böjd.
Bockade tillbaka fjädern lite, så gick det lätt att trycka på den nya knappen.
Fjädern sitter alltså inte direkt på knappen utan på stången som du skjuter på.
Skroten här tar 150kr för komplett instrument med stora varvräknaren och 52mm klockan.
Behöver du detaljerad info hur man byter får du hojta till. Så ska jag försöka förklara.
Som övrig info är de knapparna som nu säljs, så saknas den runda vita pricken som var målad där man sätter fingern och trycker.
PNI skrev:Hej.
Den pinnen jag köpte art nr 1384775 kom från GCP.
kostade 103Kr. Volvo Växjö.
var det den fyrkantiga pinnen som man trycker på och plastbiten som ser ut som ett L.
Denna trycker en stång i längsled (bredsida) som vidare gör att sifferhjulen snurrar till ändläget och nollställs.
På grund av att stången sitter förskjuten ca 2cm åt ena kanten från knappen där man trycker så frestas knappen rätt duktigt, så med tanke på hur klen den runda pinnen i knappen är så blir man snarare förvånad hur länge det håller.
I det senaste instrumentet jag rotade i satt det en plåttungefjäder som var alldeles för trög så att knappen blivigt böjd.
Bockade tillbaka fjädern lite, så gick det lätt att trycka på den nya knappen.
Fjädern sitter alltså inte direkt på knappen utan på stången som du skjuter på.
Skroten här tar 150kr för komplett instrument med stora varvräknaren och 52mm klockan.
Behöver du detaljerad info hur man byter får du hojta till. Så ska jag försöka förklara.
Som övrig info är de knapparna som nu säljs, så saknas den runda vita pricken som var målad där man sätter fingern och trycker.

japp nu hojtar jag till :wink: lite mera detaljerad info/en beskrivning om hur man byter denna knappen skulle vara jättebra om du kunde ge mig

tack på förhand
Hej.
Bytesinstruktion tagen från hjärnkontoret.
Dvs kan ev hoppa över något moment sorry i så fall.

Dra rattarna till halvljusomkopplaren och instrument belysningen rakt ut kan sitta rätt duktigt. Lossa därefter panelen under (den med symbolerna på)
bänd lite försiktigt med mejsel. Nu ser du en svart plåtbit som sitter fast med två stjärnskruv, lossa.
Till höger om stora instrumenthuset sitter det två blindlock, om du är lyckligt lottad kan det sitta mätare här:). Peta loss dessa här sitter det även två stjärnskruv till stora mätarhuset. Jag brukar för enkelheten även skruva bort plastpanelen som sitter runt rattstången två skruv, stjärna eller torx.Antalet torx exploderade på 88B:n
Nu kan du dra ut hela mätarehuset mot dig så du ser baksidan på instrumenthuset. Kom ihåg hur alla anslutningar sitter, då det spar tid senare. Anteckna / rita eller om du kommer åt att knäppa ett par kort med mobilen. Hastighetsmätaresladden är lite svårt att förklara hur man lossar, så kika själv. Beroende på om någon varigt här tidigare så finns varianterna med, och utan plombering.
Med instrumentet borta från bilen, lägg upp det på en bänk med bra lyse över.
På baksidan av instrumentet sitter det en massa stjärnskruvar med sexkantshylsgrepp.
Här har jag inte minnesbilden helt klart. Men du lossar så du får ut hastighetsmätaren från resten. Sedan ser du hur den trasiga knappen sitter.
byt knapp och kontrollera att det går lätt att nollställa / trycka ner knappen. Roligare att upptäcka eventuellt knas nu, än när allt är monterat och klart.
Sedan är det som i haynes verkstadsböcker, montera i omvänd ordning.
Lycka till. Säkert har jag missat något, men kommentera, då forum är till för att hjälpa varandra. Vi har ju alla samma intresse här :)
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]