Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan alla glada Volvoägare.
Är själv en volvoägare, men efter en massa krångel så är det svårt att vara glad :???:

Problemet är att min 245a -93 med B230FD motor går ibland som den ska och ibland inte.
Ibland inte innebär att den ibland inte vill starta alls och när den väl startar så går den bara på
2-3 cylindrar och ryker som fasen (svart) och om man då lyckas varva upp den så står det
en kaskad av svart vätska (bensin ?) och avgaser ur avgasröret och efter en liten stund så
vill den ibland börja gå som vanligt ?!
När den går dåligt så brukar Lambda-lampan tändas vilket är förståeligt, men när den går
som den ska så förblir den släkt.
För att försöka lösa detta så har bränsletanken rengjorts, båda bränslepumparna bytts inkl
filtret, relä osv.
Har haft in den på verkstad där de bland annat har kollat kamrem, provat att byta styrenhet,
kontrollerat svänghjulsinställning, bytt slutsteg till tändningen, och nu senast så demonterade
och monterade de tillbaka spridarana, vilket dom kallade att "nollställa spridarna" och efter
det så gick den någon dag som den skulle för att ibland återgå till att inte starta alls eller
att gå som en påse nötter ! I övrigt så hittade dom inget fel...
Var nyss ut i garaget och lossade samtliga stift som alla var kolsvarta och igensotade !
Snälla alla Volvo-gurus, är det någon som har några idéer ?!

Har köpt på mig en uppsättning av beg spridare (gula) och tänkte ev prova att byta dessa ?
Någon tyckte att jag skulle prova byta motortempgivaren som styr hur mycket soppa det ska
pumpas in beroende på om motorn är varm eller kall, samt att titta på om det sitter en kallstartsventil
som ev bråkar ?!?

När jag nu var ut i garaget och provade att vrida på nyckeln och så hörde jag att bränslepumpen aldrig slutar
att surra, dvs antingen så lyckas den inte pumpa upp rätt tryck eller så bryts det inte fast rätt tryck uppnås ?!
Är det bränslepumpsrelät som styr detta, eller sitter det en givare någonstans som ska "säga till" när det är
tillräckligt tryck ?
Var kan jag plugga för att prova om pumpen någonsin bryter ?
Vad göra ?

Mycket tacksam för svar !
// Roubaan - En i övrigt mycket stolt och nöjd 240-ägare !
av rid54
Låter farligt om det vore bensin som kommer i den mängden ur avgasröret. Kanske som kondensvatten.... Möjligen har du ett fel i topplockpackningen och det är kylvätska.... Har du kollat kompressionen? Tar bilen vatten?
Mvh
/RID
Hej.

Mät upp tempgivaren.
Stäng av tändningen och dra ur kontakten till motortempgivaren.
Anslut en Ohmmeter mellan anslutning 1 på tempgivarens kontakt och jord.

Vid -10°C ska motståndet vara c:a 8000 ohm.
±0°C =c:a 5000 ohm
90°C =drygt 200 ohm

Bränslepumpens uppbyggnad av trycket c:a 3 sek. styrs från bränslestyrkortet, men även om pumpen går hela tiden kommer det inte in nåt bränsle i cylindrarna innan motorn dras runt av startmotorn såvida det inte är läckage på någon spridare.

Bränsletrycket ska ligga på 3 bar.

Du kan ju också kontrollera, löda om eller byta ut spridarrelät som sitter på höger innerskärm samt jordingen till detta reläs spole som sitter på innerskärmen bakom höger strålkastarhus.

Luftmassmätaren kan du snabbkolla genom att ta ur kontakten till den, om motorn då går bättre kan Lmm misstänkas vara defekt.

Har du kontrollerat felkoderna ?

//tuxedo
Halloj,

Har en 245-88, alltså första årsmodellen med bränsleinsprutning och för några år sedan strulade den som fasen. Stannade vid rödljus (inte så kul när man står först) och kunde vara riktigt svårstartad. Bytte massor av grejer men inget hjälpte, tillslut fick farsgubben tips av en bilelektriker om att det kunde vara relät till bränslepumpen.
Och mkt riktigt, bytte det sen gick den som en dröm igen. Kostade 50 kr på skroten, var noga med att du får samma nummer som på det gamla relät annars fungerar det inte. Sitter instämplat i plasten på reläts hölje om jag inte missminner mig. Relät sitter under handskfacket på 1988 års modell.
Detta är tydligen även vanligt på 740-940 med samma motorfamilj........

Ett annat fel som är vanligt är att bilarna blir ryckiga och svårstartade när det endast finns 10-15 liter bensin i tanken eller mindre!
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]