- tor 07 feb 2013, 16:06
#726451
Hejsan alla glada Volvoägare.
Är själv en volvoägare, men efter en massa krångel så är det svårt att vara glad :???:
Problemet är att min 245a -93 med B230FD motor går ibland som den ska och ibland inte.
Ibland inte innebär att den ibland inte vill starta alls och när den väl startar så går den bara på
2-3 cylindrar och ryker som fasen (svart) och om man då lyckas varva upp den så står det
en kaskad av svart vätska (bensin ?) och avgaser ur avgasröret och efter en liten stund så
vill den ibland börja gå som vanligt ?!
När den går dåligt så brukar Lambda-lampan tändas vilket är förståeligt, men när den går
som den ska så förblir den släkt.
För att försöka lösa detta så har bränsletanken rengjorts, båda bränslepumparna bytts inkl
filtret, relä osv.
Har haft in den på verkstad där de bland annat har kollat kamrem, provat att byta styrenhet,
kontrollerat svänghjulsinställning, bytt slutsteg till tändningen, och nu senast så demonterade
och monterade de tillbaka spridarana, vilket dom kallade att "nollställa spridarna" och efter
det så gick den någon dag som den skulle för att ibland återgå till att inte starta alls eller
att gå som en påse nötter ! I övrigt så hittade dom inget fel...
Var nyss ut i garaget och lossade samtliga stift som alla var kolsvarta och igensotade !
Snälla alla Volvo-gurus, är det någon som har några idéer ?!
Har köpt på mig en uppsättning av beg spridare (gula) och tänkte ev prova att byta dessa ?
Någon tyckte att jag skulle prova byta motortempgivaren som styr hur mycket soppa det ska
pumpas in beroende på om motorn är varm eller kall, samt att titta på om det sitter en kallstartsventil
som ev bråkar ?!?
När jag nu var ut i garaget och provade att vrida på nyckeln och så hörde jag att bränslepumpen aldrig slutar
att surra, dvs antingen så lyckas den inte pumpa upp rätt tryck eller så bryts det inte fast rätt tryck uppnås ?!
Är det bränslepumpsrelät som styr detta, eller sitter det en givare någonstans som ska "säga till" när det är
tillräckligt tryck ?
Var kan jag plugga för att prova om pumpen någonsin bryter ?
Vad göra ?
Mycket tacksam för svar !
// Roubaan - En i övrigt mycket stolt och nöjd 240-ägare !
Är själv en volvoägare, men efter en massa krångel så är det svårt att vara glad :???:
Problemet är att min 245a -93 med B230FD motor går ibland som den ska och ibland inte.
Ibland inte innebär att den ibland inte vill starta alls och när den väl startar så går den bara på
2-3 cylindrar och ryker som fasen (svart) och om man då lyckas varva upp den så står det
en kaskad av svart vätska (bensin ?) och avgaser ur avgasröret och efter en liten stund så
vill den ibland börja gå som vanligt ?!
När den går dåligt så brukar Lambda-lampan tändas vilket är förståeligt, men när den går
som den ska så förblir den släkt.
För att försöka lösa detta så har bränsletanken rengjorts, båda bränslepumparna bytts inkl
filtret, relä osv.
Har haft in den på verkstad där de bland annat har kollat kamrem, provat att byta styrenhet,
kontrollerat svänghjulsinställning, bytt slutsteg till tändningen, och nu senast så demonterade
och monterade de tillbaka spridarana, vilket dom kallade att "nollställa spridarna" och efter
det så gick den någon dag som den skulle för att ibland återgå till att inte starta alls eller
att gå som en påse nötter ! I övrigt så hittade dom inget fel...
Var nyss ut i garaget och lossade samtliga stift som alla var kolsvarta och igensotade !
Snälla alla Volvo-gurus, är det någon som har några idéer ?!
Har köpt på mig en uppsättning av beg spridare (gula) och tänkte ev prova att byta dessa ?
Någon tyckte att jag skulle prova byta motortempgivaren som styr hur mycket soppa det ska
pumpas in beroende på om motorn är varm eller kall, samt att titta på om det sitter en kallstartsventil
som ev bråkar ?!?
När jag nu var ut i garaget och provade att vrida på nyckeln och så hörde jag att bränslepumpen aldrig slutar
att surra, dvs antingen så lyckas den inte pumpa upp rätt tryck eller så bryts det inte fast rätt tryck uppnås ?!
Är det bränslepumpsrelät som styr detta, eller sitter det en givare någonstans som ska "säga till" när det är
tillräckligt tryck ?
Var kan jag plugga för att prova om pumpen någonsin bryter ?
Vad göra ?
Mycket tacksam för svar !
// Roubaan - En i övrigt mycket stolt och nöjd 240-ägare !